Pauwlaan ligt tussen de Parklaan en de Valklaan. Een huizenblok gebouwd door Hanrath voor Philips-ingenieurs. Hiernaast voornamelijk huizen van de Woningbouwvereeniging RK Middenstand.
De Pauwlaan heeft een aantal literaire verrassingen.
De Pauwlaan was rond 1920 korter, op bovenstaande plattegrond loopt de Treurenburgstraat nog door tot de knik in de Pauwlaan en dan begint pas de Pauwlaan, De Pauwlaan was in 1910 al bewoond, De huidige panden in de Pauwlaan 1b en 3 zijn van die periode. Door samenvoeging van de dorpen bij Eindhoven en het ontstaan van het Villapark is de straat aangepast en kreeg de gehele Pauwlaan ook een vogelnaam zoals de meeste "lanen" in het Villapark Eindhoven. De "straten" in het Villapark zijn oudere vaak zandwegen zoals de van Goorstraat of Kwartelstraat.
De oudste woningen in de Pauwlaan zijn nummer 1b en 3. Volgens basisregistratie gebouwd in 1906.
De huisnummering is in de Pauwlaan diverse keren aangepast.
Het huis dat nu nummer 1 b heeft was vroeger nummer 1. Bij de bouw van het "'t witte huis" in 1930 door ir. R.J. Castendijk verkreeg die villa het huisnummer 1. Volgens bouwvergunningen overzicht gebouwd door Philips.
Echter in 1988 bouwde architect H. Rozemuller op de hoek Pauwlaan, Pelikaanlaan een nieuwe villa. Dit pand kreeg toen nummer 1. De andere panden werden hernummerd van nummer 1 naar 1a (witte pand) en 1a in nummer 1b (oudste huis)
De Treurenburgstraat in pas ontstaan in 1920, voorheen noemde men deze straat: Truidenburgstraat en was de nog niet bestaande Pauwlaan een onderdeel van deze straat.
In de "oude" Treurenburgstraat stond maar één gebouw volgens bovenstaande kaartje uit 1910/1912
Lees meer over de straatnamen in de gemeente Eindhoven Geschreven door Jan Spoorenberg. Download dit PDF op:
http://zichtopeindhoven.nl
Voorjaar 2020 is Pauwlaan 13 verkocht voor € 815.000 k.k.
Klassieke voordeur, bestaande uit twee delen. Vestibule met originele wand- en vloerbetegeling en toegang tot de manshoge wijn/provisiekelder met o.a. de uitgebreide (vernieuwde) elektrische installatie, koekoek, toegang tot kruipruimte en diverse opberg schappen. Tochtdeur naar centrale hal met trapopgang naar eerste etage. L-vormige zonnige woonkamer met erker en studeerhoek voorzien van parketvloer, een tweetal open haarden, openslaande tuindeuren, hoekraam en ingebouwde vitrinekast.
Brede voor- en zij tuin. Achtertuin is in patiovorm en onderhoudsvrij.
Hier bevindt zich ook de berging. Op korte afstand bevindt zich nog aan de Gaailaan een garagebox, die separaat aangeboden wordt voor
€ 35.000,-- kk
Oppervlakte: Wonen 210 m² Gebouwgebonden buitenruimte 1 m² Externe bergruimte 22 m² Perceel 235 m² Inhoud725 m³
Indeling: acht kamers (5 slaapkamers) Twee badkamers en twee aparte toiletten. Drie woonlagen, een zolder en een kelder
Woonoppervlakte 221 m² Overige inpandige ruimte 18 m² Gebouwgebonden buitenruimte 1 1 m² Externe bergruimte7 m² Perceeloppervlakte 252 m² Inhoud 840 m³
Indeling
Aantal kamers 9 kamers (7 slaapkamers) Aantal badkamers1 badkamer en 2 aparte toiletten. Drie woonlagen en een kelder
Het betreft een voormalig huurobject, eigenaar heeft er nimmer gewoond en neemt derhalve geen verantwoording over het gebodene.
Bij de verkoop van Pauwlaan 9 is bedongen: "Het is niet toegestaan het object te gebruiken voor horeca doeleinden, kamerverhuur, alsmede kantoor. Dit wordt als een kwalitatieve verplichting in de akte opgenomen met als boete € 500,-- per dag, bij niet nakoming. "
Het “Villapark” heeft de status Beschermd Stadsgezicht.
Laatste vraagprijs € 615.000 k.k.
Aan de rechterzijde ziet men drie blokken herenhuizen waarvan de hoekpanden topgevels dragen voorzien van een rozetraam. De erkers van deze panden zijn incidenteel nogal gewijzigd. Deze mooie huizen werden gebouwd door woningbouwvereniging R.K. Middenstand rond 1920.
Een gevelsteen, voorzien van de wapens van deze vereniging en de gemeente Eindhoven, siert het pand met huisnummer 20.
Op 19-06-1922 is deze steen onthuld, bij de plechtige inwijding van alle woningen van R. K. Middenstandsbond in het villapark.
Op deze hardsteenen gedenksteen prijkte boven aan den enen kant het wapen der Hanze (R. K. Middenstandsbond), en aan de andere kant het wapen van Eindhoven. Het volgende opschrift gegrifd: „Stichting van de Woningbouwvereniging R. K. Middenstand 1920 Eindhoven 1921". Nadat deze steen onthuld en bezichtigd was begaf men zich door de Sperwerlaan, vanwaar men boven een roodgeverfde poort tussen de woningen no. 10 en 8 in de Roeklaan is eenzelfde soort steen met hetzelfde opschrift te ziet.
Nadat ook deze steen was onthuld, was de plechtigheid geëindigd.Deze gedenkstenen zijn vervaardigd op de werkplaats van M. v. d. Wiel, Willemstraat 71, Eindhoven. 19-06-1922
Gebouwd in 1920-1921 door de Woningbouwvereeniging RK Middenstand. Na de fabrikanten en de Philips-ingenieurs worden ook de "middenstanders" in het Villapark gehuisvest.
Voor die periode zijn dat "villa's" en nu trouwens ook nog.
De woningbouwvereniging van de R.K. Middenstandsbond bouwt in het Villapark 58 woningen. Ze komen te staan in Pauwlaan, Gaailaan, Haviklaan, Sperwerlaan, Roeklaan, Valklaan en Treurenburgstraat.
Ook op de Roeklaan 8-10 is dezelfde plaquette ingemetseld zoals in Pauwlaan 20.
Verslag oplevering van de woningen in 1922
Jan was werkzaam voor de hoeden firma van zijn vader als handelsagent. Later van zijn hobby zijn beroep gemaakt en gaan werken bij Eindhovense Streekarchief (nu RHCe)
Na zijn pensioen nog steeds geschiedkundig actief
Bestuurslid van de Heemkundige Studiekring Kempenland (1973-2002)
Stichting De Eindhovense Molens
- redactie 't Gruun Buukske 1977-1996
- Kroniek van de Kempen,
- Museumnieuws Museum Kempenland
- enz
- Eindhoven in oude ansichten deel 2 (1975)
- De familie Spoorenberg uit Woensel, 2005
- Eindhoven door de eeuwen
Volledige biografie op http://www.eindhoven-encyclopedie.nl
Lucifers voor het Rector Elich Fonds.
Op het GLE een fonds waaruit uitgaven v.w.b. de studie werden bekostigd voor studenten die het thuis niet te breed hadden. In de periode van 1965 werden er o.a. lucifers verkocht, waardoor men het fonds kon steunen.
Het fonds droeg de naam naam van de 2e rector C.A. Elich.
Op YouTube staan een viertal filmpjes over de geschiedenis van het GLE
Jan Zwartendijk (Rotterdam, 29 juli 1896 – Eindhoven, 14 september 1976) was Philips directeur in Litouwen en diplomaat. Aan het begin van de Tweede Wereldoorlog heeft hij in Litouwen duizenden Joden valse papieren verstrekte waardoor ze uit de handen van de Duitse vervolging bleven. Familie Zwartendijk woonde voor de oorlog op Pauwlaan 15 Eindhoven.
Zie ook apart verhaal Jan Zwartendijk Philips.
Tijdens zijn leven heeft Zwartendijk geen erkenning gekregen voor zijn rol in de Tweede Wereldoorlog. Integendeel, hij kreeg een reprimande van het ministerie van Buitenlandse Zaken omdat hij niet conform de consulaire richtlijnen had gehandeld. Door onder meer de inzet van Israël ontving de familie kort na Zwartendijks overlijden een lijst met 2132 namen van daadwerkelijk door Jan Zwartendijk ontkomen Joden. Totaal 2345 visa's
Over het leven van Zwartendijk verscheen in oktober 2018 bij Uitgeverij Atlas Contact het boek De Rechtvaardigen van Jan Brokken. (ISBN 9789045036649)
Jan Brokken beschrijft het leven van Jan Zwartendijk en de lotgevallen van veel van de ontkomen Joden in een meeslepend epos, waarin een treffend beeld wordt geschetst van een wanhopige tijd. De rechtvaardigen is een les in moed, in het maken van de juiste keuzes op het juiste moment.
https://anderetijden.nl/artikel/71/Jan-Zwartendijk-de-engel-van-Litouwen-deel-1
Jonkheer Diederic Jacob Herman Nicolaas den Beer Poortugael komt uit een geslacht die belangrijke maatschappelijke
functies vervullen zoals minister, burgermeester, generaal en bankiers.
Sinds 1903 behoort die geslacht tot de Nederlandse adel. Den Beer Poortugael komt in 1931 naar Eindhoven om hier de marechaussee te gaan leiden. Hij behoort hiermee tot de notabelen van de stad, ondanks dat de marechaussee afdeling Eindhoven maar zo'n 20 man groot was. Hij was betrokken bij de oprichting van de Eindhovense vrijwillige landstorm. Burgers waarop een beroep kan worden gedaan bij bestrijding van invasies van buitenaf, zowel als van revolutionaire binnenlandse elementen; om den vrede te handhaven tegenover alle mogelijke aanvallen van welken aard ook. Opvallend is de spreker x 27. "zijn kordaat uitgesproken rede deed X 27 een oproep weerklinken tot allen die voor den vrijwilligen dienst in aanmerking komen, om zich aan te sluiten bij de straks op te richten vereeniging". Bron ED 19-10-1931
In 1940 zijn de meeste marechaussee-leden naar Engeland uitgeweken. De Beer Poortugael was commandant van de 1ste divisie, zo'n 127 man, na een barre tocht door Belgie en Frankrijk bereiken de meesten Engeland. Daar zijn ze ingezet bij allerlei taken, helaas niet als eenheid. Lees hier alles over op www.prinsesirenebrigade.nl of wikipedia
Zijn zoon H. Den Beer Poortugael is actief in het verzet bij de organisatie GDN, met de alias “urbaan”. Doel was inlichtingen verzamelen, ook na de oorlog. Hij had bureauhouder Eindhoven en woonde toen in de Kievitlaan.
Tussen Waalre en Eindhoven, heeft men in 1990 een viaduct, vlakbij motel Eindhoven, 'Prinses Irenebrigade viaduct' genoemd.
Na zijn pensioen heeft hij veel artikelen geschreven voor de Telegraaf en diverse boeken onder pseudoniem Herman Schratenbach zoals "Misdaad in de Achterhoek" 1957, diverse verhalenreeksen in de telegraaf, zoals De Man met de Rode Mantel en onder eigen naam: "De marechaussee grijpt in" uitg. 1954. Hiernaast heeft vertaalwerk verzorgd voor Bruna Maigret-serie van de Georges Simenon. Mevr Botje-Zoetmulder (Pauwlaan) zal later deze taak van hem overnemen.
Hij overlijd 31 juli 1972. 82 jaar.
Als zoon van de belangrijke ir. R.J. Castendijk (1849 -1931) Zijn vader was Oud-inspecteur-Generaal van den Rijks Waterstaat, En voor zijn werkzaamheden de Ridder in de Orde van den Nederlandse Leeuw gekregen. Zijn vader was belangrijk voor de water- en wegenstructuur van Nederland. Zijn zoon was dat voor de luchtvaart. Ook hij ontvangt op latere leeftijd Ridder in de Orde van Oranje-Nassau. Zijn levensverhaal is beschreven bij http://eindhoven-encyclopedie.nl hieronder een aantal fragmenten.
Het echtpaar Castendijk-Rebel. vestigde zich in Eindhoven, omdat Castendijk in september 1927 in dienst was getreden bij de N.V. Philips Gloeilampenfabrieken als secretaris van de technische directie. Ze gingen wonen aan Pauwlaan 1a, een woning die zij zelf hadden laten bouwen in 1930 en die de naam "'t Witte Huis" kreeg.
Eindhoven werd voor Castendijk een zeer belangrijk arbeidsterrein. Hij vestigde bij de N.V. Philips de aandacht op de rol die luchtvaartverlichting, vliegtuigradio en -instrumenten zouden gaan spelen en op de kansen die er voor Philips lagen op het terrein van de productie van deze apparatuur. Rond 1929 nam hij het initiatief voor het houden van de eerste internationale bespreking op het gebied van luchtvaartverlichting in Londen. Toen in 1932 wegens bezuinigingen bij de N.V. Philips de afdeling 'luchtvaartzaken' werd opgeheven, werd Castendijk op aanwijzing van de KLM aangesteld als adviseur bij de gemeente Eindhoven bij de aanleg van het nieuwe vliegveld Welschap. Later werd hij gemeentelijk luchthavenmeester enz enz
Lees verder op: http://eindhoven-encyclopedie.nl
ir Gerrit Hendrik Petrus Alma (1902 - 1997)
Hij studeerde aan de Technische Universiteit van Delft, waar hij in 1925 zijn Masterdiploma behaalde. Na zijn afstuderen werkte hij een aantal jaren op telefoniesystemen voor Ericsson in Zweden. In 1929 bij Philips gaan werken o.a. aan de ontwikkeling van radiobuizen in het radiobuizen Laboratorium.
Binnen tien jaar is hij hoofd van het "Electrical Laboratory". Dit laboratorium is verantwoordelijk voor het ontwerp van nieuwe radiobuizen.
De laatste jaren van zijn carrière bij Philips werkte hij aan de introductie van Germanium-diodes in de fabriek in Nijmegen. Hij ging op 60-jarige leeftijd met pensioen in 1962, waarna hij een aantal jaren vervulde en een adviserende rol vervulde en viool ging spelen. Bron: http://www.dos4ever.com/EF50/Alma.html
Bij het monument van de oprichter van de Koninklijke Nederlandsche Vereeniging voor Luchtvaart, wijlen luitenant ter zee A. E. Rambaldo, op het vliegkamp Valkenburg heeft de heer C. Kolff,
voorzitter van deze vereniging, op 18 oktober 1957 ter gelegenheid van het vijftigjarige bestaan der vereniging een krans gelegd. Alle nog in leven zijnde luchtvaartpioniers van ons land waren bij de plechtigheid tegenwoordig. Van links naar rechts: Marinus van Meel, R. J. Castendijk, Chr. A. C. Nell. H. Ch.E. van Ede, Van der Pais, jhr. I. L.van den Berg van Heemstede, Dr. H. G. Cannegieter, ir. J. F. de Vogel, gen.maj. b.d. W. C. J. Versteegh, It.gen. vlieger b.d. H. ter
Poorten en G. A. Koppen.
bron Delpher.nl: Algemeen Handelsblad 19-10-1957 / Trouw 19-10-1957
Iedereen die zijn wagen parkeert bij "Airport Eindhoven" komt langs de Castendijkweg, mits ze kiezen voor de Bronze Parking (P5)
Mooi dat zijn naam verbonden blijft aan een straat bij het vliegveld Eindhoven. Hij heeft er voor gezorgd dat Welshap een belangrijke luchthaven is geworden.
Op 10 september 1932 werd het 32 hectare grote vliegveld geopend met grasbanen om op te stijgen en landen. In 1934 werden de eerste lijndiensten gerealiseerd door de KLM naar Twente, Brussel en Rotterdam.
Lees ook: http://eindhoven-encyclopedie.nl/index.php/Luchtvaart_in_Eindhoven_1905-1930
Het militaire deel van het vliegveld draagt tegenwoordig nog steeds de naam Welschap.
Marijke Spies werd op 5 augustus 1934 in Pauwlaan 8 Eindhoven geboren in het liberale well-to-do gezin van een electro-ingenieur bij Philips die daar later een van de directeuren zou worden. Ze verhuizen dan naar Lijsterlaan. Het waren sportieve ouders, die elkaar op het tennisveld ontmoet hadden en die sociaal verkeerden in het veelal protestantse milieu van de hogere Philips-medewerkers. Marijke was het oudste kind; een paar jaar later werd er nog een zusje geboren. Eigenlijk leek niets haar voor te bestemmen voor haar carrière in de geesteswetenschappen, haar grootvader was architect in Rotterdam. Haar vader had wel grote historische en taalkundige belangstelling (hij leerde zichzelf bijvoorbeeld Turks).
Ze deed hbs-b aan het Lorentzlyceum, waar ze in 1951 haar eindexamen aflegde en als echt ‘timmerkind’, zoals ze zichzelf eens betitelde, zou ze uiteraard bouwkunde gaan studeren.
In de vijfde klas van de Lorentz Lyceum maakte ze als voorzitter van het leerlingenbestuur wel kennis met Cees Nooteboom, leerling van de kostschool Augustinianum. Wegens hun zogenoemde perfide omgang werd hij van school gestuurd. De twee waren zich van geen kwaad bewust – hun contact beperkte zich tot het praten over literatuur. Bovendien wist Marijke Spies al jong dat ze lesbisch was, iets wat ze haar ouders overigens pas vertelde toen ze diep in de veertig was.
.Zoals het hoorde in een keurige familie werd Marijke echter eerst een jaar naar een finishing school in Brussel gestuurd, om bij de nonnen onder andere goed Frans te leren. Ze was daar in huis bij een collega van haar vader, maar naar eigen zeggen leerde ze niet veel, want liever ging ze in een zwarte trui naar jazzcafés. Veel meer over haar leven op:
http://resources.huygens.knaw.nl/vrouwenlexicon/lemmata/data/Spies
https://www.dbnl.org/tekst/_jaa004201301_01/_jaa004201301_01_0016.php
Zij schreef een aantal romans: "Een onschuldige familie". Marijke Spies schrijft over: "In de levens van drie generaties van een Nederlandse familie vinden de dramatische ontwikkelingen in de 20e eeuw hun weerslag" 2004 ISBN 9789021480169 en "Tegen de stilte" In het leven van een groep gecultiveerde Amsterdammers speelt behalve de klassieke muziek ook de dood een grote rol. 2006 ISBN 9789021480329
Kools werd per 1 mei 1920 aangesteld als adjunct-directeur van bouw- en woningtoezicht. Per 1 februari 1921 werd hij tot directeur van gemeentewerken benoemd.
De bescheiden stad Eindhoven was per 1 januari 1920 door de annexatie met de 5 omliggende gemeenten Gestel, Stratum, Tongelre, Woensel en Strijp uitgegroeid tot een volwaardige stad.
Kools kreeg direct opdracht om een uitbreidingsplan voor de hele gemeente Eindhoven, inclusief gedetailleerde bestemmingsplannen op te stellen. In een bestek van 10 maanden kreeg hij dit voor elkaar. Zonder de schetsplannen van Cuypers en Kooken was dit waarschijnlijk niet gelukt.
Het volledige werk bestaat uit een overzichtskaart van de hele stad, die opgedeeld is in 20 detailkaarten. Een belangrijke zinsnede uit de redevoering die Cools in de gemeenteraad gaf, luidt: “Dat bij de bebouwing van de stad de grootst mogelijke kans op het ontstaan van schoone stadsgezichten wordt verkregen”. Verder wijst hij met nadruk op het belang van de infrastructuur van de woon- en werkplaats en de ligging van die wijken. Hij ziet het als zijn opdracht om de verspreid liggende ongeordende dorpsstructuren tot een harmonisch geheel om te vormen. Daarnaast dringt Kools aan op het maken van bestemmingsplannen en het instellen van een “Grondbedrijf”, zodat de gemeente inkomsten kan verwerven.
Kools berekent aan de hand van voorbeelden uit Engeland en Duitsland, dat er 115 inwoners per hectare kunnen worden gehuisvest. Met 1700 hectare te bebouwen oppervlakte komt hij dan aan een inwonersaantal voor Eindhoven van 200.000.
Kools is in 1924 tegen asfaltering (asphalt-steenslag) van de Parklaan. De bewoners willen geen "keienweg" maar Kools krijgt zijn zin. Asfalt komt pas later en nu is de Parklaan weer een "keienweg".
Om te voorkomen dat zijn werk door de bezetters zal worden gedicteerd, duikt Kools in 1943 onder. Kools wordt per 1 januari 1946 eervol ontslagen en wordt opgevolgd door ir. Th. A.F. Funnekotter.
Op 13 juni 1961 overlijdt Kools in Amsterdam.
Bron: http://eindhoven-encyclopedie.nl/index.php/G.C._Kools
De vijf vrijgezelle zussen Meulemans waarvan Anna als laatste en oudste (107) in 2005 overleed. Familie Meulemans runde Hotel Restaurant Stad Rotterdam in Eindhoven. Vanaf 1918 woonde de Belgische vader August, moeder Wilhelmina van de Ven en hun 5 dochters Anna 1897, Maria 1899, Fien (Josephine 1901), Rosalie (1903) en Gusta (Augusta 1905) in de oude pastorie aan 't Hofke in Tongelre (Eindhoven). Na de verkoop van Stad Rotterdam verhuisden dames Meulemansen naar een groot huis in het Eindhovense villapark: Pauwlaan 14. Een huis met een mooie en diepe tuin.
Na het overlijden van Anna Meulemans ze was toen 108 jaar in 2005 is de erfenis afgewikkeld door een nichtje van haar uit Belgie (August Meulemans kwam uit Lommel),
Hieronder met interview met twee dames Meulemans, Gusta (rood vest) en Anne Rechten van de video ®fransdekkers.nl
De film is opgenomen in 1998 en geeft een mooi beeld van begin 1920. Het zijn ruim 11 minuten prachtige verhalen van deze bijzondere Eindhovenaren.
In 1988 gebouwd door architect H. Rozemuller en hij ging er ook zelf in het pand wonen
N Sahraoui staat ingeschreven
1a ‘t witte huis van 1930 (was vroeger nummer 1)
1930 ir. R.J. Castendijk - C.M.J. Rebel (telefoon 2465) 1934 autobezitter N-37772
Robert J. Castendijk (Nijmegen 1891 - Zeist 1968) was in 1934 benoemd tot baas van de vlieghaven Welschap. Op 12 oktober 1927 trouwde Castendijk in Den Haag voor de tweede keer, dit maal met Carolina Margaretha Johanna Rebel.
1970 Jungbauer H. ???
F J van Cleef / C F M A W van Cleef (Carl) Stichting Fons Scholae
1b (was voor 1930 nummer 1)
1929 J.J.H Bergmans
1930 E. Vettorato & Cie autobezitter N-25708
F.H. Willemse
1934 L. Beks adjunct-inspecteurlevensverzekering
Weduwe Reijnders
Dominee C.A.F. van Stripriaan Luiscius (Cornelis Abraham Frederik )/ Ignatia van Stipriaan Luiscius
J. Vermeulen
1928 P.J. van den Broek autobezitter N=20496 boekhouder
1970 L. Ekelmans
E de Graaf
1920 Jacob Biestraten
1924 -1929 (Willem) W.F. de Leve In 1925 auto aangeschaft met kenteken N-15010 Verhuist in 1929 naar Paulaan 15
1930 Joh. Braun autobezitter N-26774
1934 A. van Veen directeur P.T.T te Eindhoven vanaf 1933
1936 G. L. Smulders autobezitter N-44738
1939 W.A.C. Pont
1946 C.A. Lamberts autobezitter N-71937
1947 A. J.M.W. van Overbeek (woonde in 1971 er nog) Lid Nederlands Elektronica- en
Radiogenootschap
A Osinga
1920 ? T.S.F. Scheltus
1922 D.J. de Boer Autobezitter N-8272
1924 F. Reitsema (Dorcas serc. Bond van meisjesvereeningen)
1926 Familie E. Pineau autobezitter N-166623 / 1928-1929 auto N-21440
1930 ing G. Leverland (Gerrit) werktuigkundige Philips Radio tel. 2916 autobezitter 1933 N-34372 / Na de oorlog directeur bij Werkspoor en later hoofd Amsterdamse Industrie Vereniging
1940 familie F. Joh. C. van der Schalk autobezitter N-57588
1950 E.C. van den Bosch autobezitter N-92448
196?- 1974 Leopold F.
1974 - 1982 Famile Vreeswijk
1982 - ???? K A Post
J E M Bunt
??
1932- 1942 procuratiehouder C.P. Fluijt in 1932 auto N-32454 / 1940 auto N-57854
1970 - 2017 K van Duuren (actief voor Gereformeerde kerk)
1930 S.H. Klinkhamer- Baster Beroep arts / Ir H.A.W. Klinkhamer tel 2794 (verhuist Lijsterlaan 32) autobezitter N-26175
1937 A. T. M. Maas autobezitter N-48595
1946 - 1953 Familie Hartong-landré ( H. J. R. G. Hartong vice-predident Philips [1904 -1992] en later commissaris N.V. Philips. De familie heeft ook gewoond in de Goorstraat en Parklaan 28)
1970 H. en Puck Ackerstaff
1934 ingenieur G. FL P. Alma autobezitter N-46293
Gerrit Alma (Utrecht, 1902-1997) Philips
1970 H. Botje - Zoetmulder C.M (Clair) Zoetmulder was dochter van J. Zoetmulder hoofdredacteur Eindhovens dagblad. Honderden boeken zal ze vertalen.
Drs S P M Thijssen
1929 -1931 Familie W.F. de Leve (woonde van 1924-1929 Pauwlaan 5)
1931 Familie L. van Tilburg (voornaam Leendert) Werkzaam bij Philips Sinds 1932 autobezitter N-32578
1935 Familie J. Zwartendijk
1941 P.F. Verhagen ( rond 1940 was de huurwaarde per maand 45,- gulden)
Mevrouw Verhagen verhuisde in 1943 naar (vermoedelijk een kamer in) de Treurenburgstraat, omdat haar woning aan de Pauwlaan gevorderd werd door de bezetter. Na de bevrijding in september 1944 werd de woning door de Engelse bevrijders overgenomen, maar zij werd nog als huurster beschouwd. Mijn vader kreeg de sleutel van een van de executeurs en "kraakte" de woning.
1944 J.C.M. Spoorenberg In 1948 autobezitter N-80421
1944 -2018 (heden) Jan Spoorenberg
1934 J. J. H. van Egmond accountant bij de Dir. Bel
1970 P. Adriaans
J G Franssen
H. Princen
1920 M.C.M. Sleegers-Sengers (Mathijs Cornelis) overleden op 25 november 1942) 1936 autobezitter N-45782
1970 C. Triki
F. Horst ter West
1923 J.H.A. Stark autobezitter N-10179
1934 - 1990 koster A. Sagt (Antoon)
P van Huijsmans /S Huijsmans
S Warmerdam / Pieter van Warmerdam
192? H.J. Hendrikse
1934 ingenieur W.L.C. van Ditzhuyzen autobezitter N-37770 Van Dithuyzen (Terborg, 1897 - Eindhoven, 1967) werd adjunct-directeur bij Philips
1945 H.L Zeelenberg (actief verzet?)
1970 J. van der Hoeven Arts Philips
A F M De Rooy
1923 J.W. Fafié Oud-inspecteur der directe belastingen (telefoon 860) in 1926 autobezitter N-16158
C.L. Hulst
1934 ingenieur M. Spies- Hooykaas (5 aug. 1934 geboorte Marijke)
Landré, Mr. J. M. Perschei N.V. Philips Gloeilampen fabrabriek
1944 / 1945 JHR. D. J. H. N. DEN BEER POORTUGAEL (Gepensioneerd kolonel der Marechaussee)
1970 of eerder M. Dekker
1990 T I M Van Campen
1926 -1935 H.G. van Everdingen Commandant der Kon. Maréchaussee auto N-15985
1930 Contact adres Nederlandse vereeniging bescherming van dieren, afdeling Eindhoven
1931 Jhr. D.J. den Beer Poortugael auto N-30389 / 1935 autobezitter kenteken N-4451 (districtscommandant kapitein der Marechaussee)
1970 P. Bertholet
R H G vd Berge
1924 Ledeboer-van der Haas
1933 Familie B. P. G. M. Keulen 1937 autobezitter N-46390
1970 J.Jacobs
Th J P Berkvens
1950 J. Polderman autobezitter N-92784
195? -2005 Dames Meulemans. Deze dames waren eigenaar van Stad Rotterdam op de Markt. Zie filmpje
H J Ter Horst Mies ter horst geeft pianoles aan kinderen vanaf ongeveer 4 jaar volgens de Suzuki-methode. www.miesterhorst.nl
1925 H. de Vlieger-Fenteren van Vlissingen
1927 A.J. Guépin autobezitter N-18003
1931 Familie C.F. Brouwers-Rath autobezitter N-29270
1938 - 1960 Familie Schreuder Chrisje Schreuder werkte voor de Rotterdamse Bank.
1970 F G H A van Rooij
M Pierey-Pleumeekers / Ir M Pleumeekers
1930 Drs. R. Bosselaers-Simons Lid Levende talen Frans Dr. Bosselaers was van 1920-1952 leraar Frans op het Joriscollege Op 23 mei 1934 geboorte dochter Vera
1950 - 1978 Ph. B. J. Kruseman - Ida Huchshorn autobezitter N-92871
1978 C.H. Kruseman
H J J de Roo
1928 H.S.F. Koenen Technisch Ambtenaar Provinciale Waterstaat tel.3295
Hij heeft een auto in 1928 aangeschaft met kenteken N-19657
1948 L.A.M. Koch autobezitter N-83621
1970 N.Habraken
Dr J vd Veen
1935 - 1970 C.A. Elich 1949 autobezitter N-90233
Leraar wis- en werktuigkunde, werd in 1935 benoemd tot rector van het gemeente lyceum
Liduïne Jansen
J P M van de Broek
1926 Mr. W.M.M. Hekking-A.Pessers advocaat en Proc.
1934 Th. A. Macrander bedrijfsleider V&D
1945 Steef Schaap en Treesje van Hooren trouwen op 22 mei 1945 en gaan op nummer 24 wonen
1970 Mia Libois (Mia is verhuisd naar Haviklaan 5)
H P J Crooijmans / P J H Crooijmans / M E E Crooijmans
1929 Ir. G.C. Kools- C.M.Siegmund (1892-1961) Directeur Grondbedrijf en Reinigingsdienst / directeur gemeentewerken van 1921 tot 1946.
1950 W.C. Lindeman autobezitter N-93069
1970 . A. Lindeman, eigenaar van Technisch Bureau W. Lindeman Eindhoven N.V. (Centrale verwarming).
M Vertregt
1928 A.C.J.M. Smelt autobezitter N-21444 / wegenbouwer
1935 ir J.A.M. Smelt ingenieur / J. A. M. Smelt / J. Th. M. Smelt
1970 M. Jansen
A C de Raat
Gegevens zijn verzameld door raadplegen
Oude telefoonboeken bij delpher.nl/ Telefoon CD-rom 1997/ Online telefoonboeken
Onderzoek op straatnaam in www.delpher.nl
https://www.ihesm.com/eindhoven1934/
Aantal gegevens Jan Spoorenberg