In 1933 was er al een Philips Studio Philiwood" De laaste jaren is Eindhoven steeds meer de lokatie waar een film wordt opgenomen
Filmhistorie in Eindhoven 1897-1985
Boek onder redactie van Rob Smit met de titel "Filmhistorie in Eindhoven 1897-1985". Uitgegeven t.g.v. het feit dat 65 jaar geleden, in 1920 het oudste filmpje van Eindhoven werd gemaakt. Boek gaat vooral over filmvoorstellingen in de stad. Voor 10 cent kon men in Eindhoven film kijken met een "Kinetoscope" tijdens de Pinsterdagen in 1896 ( De Peel- en Kempenbode 27-05-1896) Druk was het nog niet, volgens het krantenverslag.
In de film volgen we een Eindhovens gezin dat ook figuurlijk door het bombardement uiteen gereten wordt. Morele dilemma’s en spannende intriges vormen zich tegen de achtergrond van wat de RAF bestempelde als een ‘succesvolle’ actie…
Roel Reiné (Eindhoven, 1969) is de regisseur én Director of Photography van MICHIEL DE RUYTER. Na enkele speelfilms in Nederland waaronder de met een Gouden Kalf voor Beste Regie bekroonde actiefilm The Delivery verhuist hij in 2005 naar Los Angeles. In de laatste acht jaar heeft hij voor de grote studio’s veertien Amerikaanse speelfilms geregisseerd met veel internationale sterren. Zijn meest recente titels als regisseur zijn Man With the Iron Fists 2 (met RZA), Seal Team Eight (met Tom Sizemore), Dead in Tombstone (met Mickey Rourke), Scorpion King: Battle for Redemption (met Ron Perlman en Billy Zane) en de twee Death Race-sequels (met Sean Bean en Ving Rhames). Zijn unieke manier van regisseren om met een camera in de hand mee te bewegen met zijn acteurs wordt in Amerika geroemd. Deze aanpak had ook een inspirerende en aanstekelijke uitwerking op de Nederlandse acteurs.
[tekst: www.redbaddefilm.nl/crew]
Op 4 september 2017 zijn de acteurs bekendgemaakt die rollen zullen vertolken in Roel Reine’s historisch filmepos REDBAD 754 na Christus. De presentatie vond plaats in preHistorisch Dorp in Eindhoven. Vorige week werd bekend dat acteur Gijs Naber de hoofdrol in Redbad speelt en acteur Huub Stapel de rol van Koning Aldigisl, de vader van Redbad gaat vertolken. Regisseur Roel Reiné introduceerde de volgende acteurs aan de aanwezige pers: Loes Haverkort (Frea), Martijn Fischer (Gebbe), Teun Kuilboer (Jurre), Lisa Smit (Fenne), Derek de Lint (Eibert), Britte Lagcher (Sinde), Egbert-Jan Weber (Bonifatius), Aus Greidanus (Odulf), Daphne Wellens (Trude), de Belgische Tibo Vandenborre (Charles Martel) en uiteraard hoofdrolspeler Gijs Naber (Redbad).
In Eindhoven is de ideale filmlocatie voor Dorestad gevonden in preHistorisch Dorp. Dorestad was in de vroege middeleeuwen een bloeiend handelscentrum en één van de belangrijkste handelsplaatsen in Europa. Het Eindhoven museum doet met preHistorisch Dorp oude tijden herleven. Voor meer informatie klik hier
De setting van het in Luxemburg gelegen Château de Bouillon geeft de tijdsgeest goed weer. Het kasteel van Bouillon is één van de oudste feodale overblijfselen van België. De rotskam waarop het chateau is gevestigd wordt al sinds de Gallische tijd als vestigingsplaats gebruikt. Het huidige kasteel heeft door de eeuwen heen vele eigenaren gehad en er zijn veel conflicten beslecht.
'Heftige film, maar zeker een aanrader'.
Maar Of ik gek ben gaat pas echt werken als het een thriller wordt. Schuilt er niet in ieder mens een beest? Zit Benjamin echt onschuldig vast, of speelt zijn geheugen spelletjes met hem? Lammers onthult het beetje bij beetje. Dat doet hij via flashbacks die net zo goed herinneringen aan een episch feest zouden kunnen zijn. Flarden zijn het, waarin de informatie over die noodlottige nacht slim is gedoseerd. Het is net alsof Benjamin bang is om alles in een keer onder ogen te zien. Van drugs, gekte, seks, kunst of een delirium: in Of ik gek ben loopt het uiteindelijk op een slimme manier in elkaar over.
Of ik gek ben’ is een bombastisch allegaartje van genres, dat desondanks toch als een eenheid aanvoelt. Gigantisch uitvergrote personages die zo over de top zijn dat het weer leuk wordt
Zo is er wel meer aan te merken, maar door zijn meeslepende energie, prettige eigenzinnigheid en dynamische schets van een door narcisme gedreven kunstenaarswereld is het toch een bovengemiddeld debuut. Of ik gek ben is een gelukkig samenkomen van veel talent: van Kytemans geïmproviseerde muziek en sterk bezette bijrollen tot de cameravoering. Waarbij vooral de uitbundige, psychedelische vormgeving van Benjamins flashbacks naar zijn misdaad ervoor zorgt dat er,
De bioscoopganger wordt 117 minuten ondergedompeld in de sfeer van de jaren vijftig, zestig en plukjes zeventig en tachtig.
De Helleveeg is een ijzersterk drama over de band van een familie. Hannah Hoekstra zet een overtuigend personage neer, zowel de Tiny in haar jonge jaren als een bejaarde Tiny. Als kijker begrijp je alle haat van het hoofdpersonage niet altijd, maar leef je toch met haar mee. Ook de rest van de cast laat sterk acteerwerk zien, wat De Helleveeg een aangrijpend drama maakt.
De verfilmig van de roman van A.F.Th van der Heijden geeft een mooi beeld weer van het leven in Noord-Brabant in de jaren vijftig, maar het plot wordt te veel uitgelegd
De verouderingsmake-up en Brabantse nepaccentjes gaan vooral bij de mannelijke acteurs tegenstaan, de uitleggerige finale had wel wat subtieler gemogen en Van Duren lijkt soms te gemakkelijk de thematiek te bagatelliseren. Toch toont zich hier een zeer vakkundig filmmaker die na De Bende van Oss een treffend tijdsbeeld weet te treffen met uitstekende acteursregie.
De scènes waarin hoofdpersoon Max (Theo Maassen) zich beweegt door een door boefjes bevolkt Eindhoven, refereert aan Taxi driver, evenals zijn geïdealiseerde liefde voor een onbereikbare vrouw: de meer dan perfecte verpleegster Maryam Hassouni.
‘Doe toch eens een keer normaal man’, gevolgd door een ‘Nee, jij moet normaal doen.’ Je zult deze dialoog tijdens het kijken van de film ‘Doodslag’ meerdere keren voorbij horen komen. Maar wat is tegenwoordig nog ‘normaal doen’? Deze vraag zul je jezelf vaak stellen tijdens deze film. Met ‘Doodslag’ wordt dan ook een groot aantal maatschappelijke dilemma’s aan de orde gesteld.
De lieve man die onder zijn ruige uiterlijk verborgen zit, komt steeds meer onder druk te staan. Met die onvoorspelbaarheid zet Maassen de hele film onder een constante hoogspanning.
Nog voor je een seconde van zijn serie 'Band of Brothers' hebt gezien, blinkt die al uit in superlatieven. De reeks kostte 120 miljoen dollar en is daarmee de duurste tv-serie ooit. In de tien delen komen 500 sprekende rollen voor, nog eens 10 000 figuranten draafden langs, en op een topdag werkten achter de schermen een mannetje of duizend, inclusief acht regisseurs. De hoeveelheid rekwisieten, legeruniformen, kleding uit de jaren veertig en schiettuig loopt in de duizenden, om van het massale gebruik van vuurwerk en special effects maar te zwijgen.
Kosten noch moeite zijn gespaard, tanks uit de tweede Wereldoorlog werden speciaal voor de serie gereconstrueerd. Voor een waarheidsgetrouw beeld van het Ardennen Offensief werd in een hangar het Bois Jacques in Bastogne nagebouwd, met echte bomen en een vijf voet diepe laag aarde op de grond. Om sneeuw te maken werden tonnen papier versleten. Gerecycled papier, dat wel.
Het moet gezegd: 'Band of Brothers' is een sensatie om naar te kijken. Trouw 19 januari 2002.
Grootse en meeslepende films maken? Laat dat maar aan Steven Spielberg over, óók op televisie.
Dizer op FOK forum: Wat mij betreft de beste "korte" serie uit de Nederlandse geschiedenis....
Wup op Fok Forum: Leuke serie met een aantal prachtige gastrollen. Hij of zij vond de hoofdrolspeler niet overtuigen..
De titelsong Combat is door Loïs Lane ingezongen. Suzanne Klemann, zangeres van Loïs Lane speelt een gastrol in aflevering 4 als Elsbeth Kerstens
Special over de totstandkoming van de serie "Combat", een pas uitgezonden, groots opgezette dramaproductie, waarin een beeld werd geschetst van het leven in de Koninklijke Landmacht.
"Combat" is een nieuwe tv-serie (1998) van Veronica die zich afspeelt bij de Nederlandse krijgsmacht. Van de muziek die tijdens spannende momenten voorbijkomt is deze gelijknamige compilatie gemaakt. Naast oude hits als "Saturday night" van Herman Brood, "Love rears it's ugly head" van Living Colour en "Wind of change" van de Scorpions is ook meer recent materiaal te horen van Natalie Imbruglia ("Torn"), Anouk ("Nobody's wife") en Cornershop ("Brimful of Asha"). Loïs Lane schreef de titelsong. Uitgebracht: april 1998.
Muziek is 30sec. te horen bij muziekweb
Barcode: 8 712195 71272
Rights Society: GEMA / STEMRA
Matrix / Runout: SENTINEL 80402 * DINO ENCD 7120 *1
Endemol Entertainment
1 Natalie Imbruglia Torn 4:04
2 Anouk Nobody's Wife 3:25
3 Loïs Lane Combat 3:32
4 Cornershop Brimful Of Asha 4:03
5 Reef Place Your Hands 3:36
6 Meredith Brooks Bitch 4:10
7 Roachford Only To Be With You 4:15
8 Live I Alone 3:50
9 Garbage Stupid Girl 4:18
10 Living Colour Love Rears Up It's Ugly Head 4:18
11 Nilsson Elastic Baby 3:58
12 K's Choice Not An Addict 4:47
13 Portishead Glory Box 5:02
14 Golden Earring Burning Stuntman 4:01
15 Scorpions Wind Of Change 5:10
16 Herman Brood Saturday Night 3:39
17 Robby Valentine Surrender 3:34
Loïs Lane bestaat uit de zussen Monique en Suzanne Klemann.
Loïs Lane schreef de titelsong voor een nieuwe tv-serie "Combat" in 1998. De Veronica TV serie in 13 delen speelt zich af over Nederlandse militairen die zich klaar maken voor hun uitzending naar Bosnië,
Suzanne Klemann, zangeres van Loïs Lane speelt een gastrol in aflevering 4 als Elsbeth Kerstens.
Mijn soort lol is de film
niet, maar als de eerste reacties
niet bedriegen wordt ,,Wat zien
ik" een hit in Nederland.
Gevoelsmatig voel ik
me verbonden met bepaalde
scènes; dat is dan een kwestie
van timing; dat is mijn
schuld; dat zit niet in de
montage maar al in de opna-
men. Toen ik het af had vond
ik het ook niet helemaal men-
selijk genoeg, maar nu merk
ik dat de mensen het ontroe-
vinden. Het is natuurlijk
een publiekfilm, geen kunst-
film. Het boek kun je ook
geen kunst noemen, maar er
komt wel iets uit over."
Dat een film in première gaat in
zestien Nederlandse bio-
scopen tegelijk is heel uit-
zonderlijk. Er blijkt in elk ge-
val uit dat het bedrijf er een
uitzonderlijke kassamag-
neet in ziet.
De telegraaf schreef op 9-9-1971 was niet gecharmeerd werden door deze mollige bekentenlslectuur en om dezelfde reden is zo'n verfilming dan ook niet aan me besteed. Trouwens, wat heet film? Het is eerder een commercieel en handig in beeld gebracht soort variété....
Het werk is begonnen Na lange voorbereidingen is thans te "Eindhoven met het practische filmwerk in zoverre een begin gemaakt, dat de generale repetitie der filmsterren en andere medewerkenden op het program zün geplaatst.
Door de filmsterren is een woning in de Poorterslaan als hulsvesting betrokken. Deze actrices zijn vóór enkele dagen in Eindhoven aangekomen. Voorts zijn groote groepen personen als figuranten geëngageerd, waarvoor de dienst der arbeidsbeurs bemiddelend is opgetreden. Niet alleen in de stad Eindhoven zelve, maar ook in wijde omgeving is, wat niet te verwonderen valt, het aangevangen filmexperiment „the topic of the day". Eindhoven als Nederlandsche filmstad gaat over veler lippen. Het eerste filmwerk, dat door de Philips Studio Philiwood" (deze naam is een naam is een duidelijk variant op „Hollywood") zal worden vervaardigd, heet „Willem de Zwijger." [uiteindelijke titel Willem van Oranje]
Naar wij vernemen, treden in deze film, naast de hoofdfiguren, sterke contingenten soldaten op, hiervoor zijn in dienst genomen werklozen, die als figuranten fungeren.
Bron: Dagblad De Tijd 09-07-1933
Tussen 1929 en 1940 stonden aan de Oirschotsedijk, achter de Bezuidenhoutseweg, de filmstudio's van Philips, Philiwood genoemd. Tot dan toe kende men alleen de stomme film, waar pianisten achtergrondmuziek bij maakten, maar doorbraak van gesproken film werd steeds meer een feit. Omdat Philips brood zag in ontwerp en verkoop van filmprojectoren met toebehoren, ging de N.V. met filmmagnaat Loet Barnstijn in zee. Een combinatie van projector-grammofoon werd ontwikkeld en werd Loetaphoon genoemd. Dit apparaat had gebreken, maar Europa kende geen beter en Philips kon er leuk aan verdienen.
De bekende Joris Ivens maakte daar o.a. een film van 'Philips Radio'. Die zowel het harde bestaan van de arbeider verbeelde, als wel een beeld gaf van een imposant bedrijf. Joris Ivens had in 1936 de aankomende oorlogskruitdampen al geroken en was naar Amerika vertrokken.
De Hongaar George Pal, die in Philiwood studio's werkte aan zeer professionele poppenfilms vluchtte in 1939 eveneens naar Amerika. In Hollywood ontving hij twee jaar later een Oscar voor zijn animatiefilms. Het vertrek van deze grootheden, de naderende oorlog en vooral de geflopte film over Willem van Oranje, werden uiteindelijk de ondergang van Philiwood.
Foto van 26 juni 1933.
bron: Stadgenoten - Groot Woensels memoriaal - deel 2' door Martin Op den Buijs.
Adv. Film: figuranten
Eindhovensch dagblad 06-07-1933
De film Willem van Oranje beleefde in 1934 zijn première. Het werd de eerste echte geluidsfilm genoemd. De film is ongeveer gelijk met De Jantjes afgerond. Er werd echter besloten om Willem van Oranje, vanwege het onderwerp, de eer te gunnen.
De film werd in Eindhovense Philips Studio's ofwel "Philiwood studios" opgenomen.
In vergelijking met De Jantjes uit hetzelfde jaar was de film een flop.
Mist deze gelegenheid niet om de waarlijk groote daden van den „vader des
vaderlands" te zien op de film !!!
(ook toegankelijk voor kinderen)
Willem van Oranje is op woensdag 4 april 1984 weer vertoond in aanwezigheid van alle nog levende medewerkers in het Philips Ontmoetings Centrum te Eindhoven.
ongeacht welke richting gij toegedaan
zijt.... gij allen eert oranje
daarom heeft het „city theater"
de eerste vaderlandsche film
„willem van oranje"
vanaf donderdag 28 juni 1934
op het programma gezet!!!!!!