Hierboven de Virus-website zoals die in 2005 eruit zag. Helaas zijn eerder websites niet volledig bewaard gebleven, behalve stukje van 2004, zie hieronder.
Overal op internet zijn wel snippers en verhalen van het festival te vinden zoals in het TUE blad cursor. Een aantal verhalen zijn hieronder samengebracht.
Heb jij foto's of affichjes uit die tijd? Stuur een digitale kopie.
Dit prikkelende en vernieuwende festival zondag 7 juni 1998 in Eindhoven omvat 6 cultuurstromen: muziek, dans, film, beeldende kunst en literatuur. Nog een goede drie maanden heeft de organisatie van Virus te gaan voor het zesde festival op zondag 7 juni losbarst. Intussen krijgen de plannen steeds concreter vorm. Dè grote muzikale klapper is nog niet gecontracteerd, maar daar wordt hard aan gewerkt. De komst van NRA, The Ex, Krang, Ro & Paradise Funk staat inmiddels vast. Andere ideeën zijn een gedichten-dierentuin, een grafittimuur en een samenwerking met de skaters van Disaster Area. Theater komt van het Stuffed Puppet Theatre en dans is er van de groep Corpus. Een wel zeer speciale gaste is de Amerikaanse undergroundschrijfster, -filmster, performster en muzikante Lydia Lunch, die met een band naar het TUE-terrein komt. De prijs van een kaartje blijft ongewijzigd: tien gulden in de voorverkoop, vijftien piek op de dag zelf.
Virus laat studenten voor weinig geld kennismaken met alle vormen van cultuur: muziek, dans, theater, literatuur, film en beeldende kunst. Mikten de organisatoren van voorgaande festivals op een landelijke uitstraling, dit jaar is men wat bescheidener en focust men op een regionale doelgroep.
Het leukste festival dat ik ken, was/is Virus. Een soort Lowlands in 't klein, dat wordt gehouden op het terrein van de Technische Universiteit. Het slaat af en toe een paar jaar over. Hopelijk komt het weer een keertje terug. Schrijf een fan op het festival op internet.
Na negentien jaar van festivals en culturele evenementen, stopt Stichting Virus ermee. De stichting laat haar opheffing niet onopgemerkt voorbijgaan en geeft daarom zaterdag 21 mei 2011 in het Temporary Art Centre aan de Vonderweg 1 de Virus Farewell Party.
Virus trekt de stekker eruit, omdat het steeds lastiger bleek om jongeren enthousiast te krijgen om culturele activiteiten te organiseren en om sponsoring te krijgen. Virus hield jaren het Virus festival, de ViRi minifestivals en het StuKaFest. Tijdens het feest, dat zaterdagavond om 20.30 uur begint, treden bands en dj’s op waarvan tenminste één van de leden als medewerker actief was voor Stichting Virus. (JvG)
Zondag 6 juni 2004
Moloko op Virus!
Met trots presenteert Cultureel Festival Virus Moloko. Het Britse danceduo wordt gevormd door dj Mark Brydon en zangeres Roisin Murphy. Deze maand bracht Moloko zijn vierde album uit, getiteld ‘Statues’. In Nederland scoorde de band enkele jaren terug een hit met ‘Sing it Back’.
Virus Festival met muziek literatuur dans film beeldende kunst theater. Kaarten kosten 10 gulden en gehouden in de PLAZA en STADSSCHOUWBURG Eindhoven
Optredens van K's Choice , Het Zuidelijk Toneel, Simon Vinkenoog, Treble Spankers, Theo Maassen, Capoeira, Hallo Venray, Schudden voor Gebruik, Bad Boy Bubby, De Kift, Die Anarchistische Abendunterhaltung, El Mariachi, Ygdrassil, Marcel van Campen, The Undeclinable Ambuscade en vele anderen.
Voorverkoop Eindhoven - Bullit, Van Leest, AOR, Reduktieburo . Den Bosch - House of Sounds • Breda - Bullit Tilburg - Tommy. Utrecht - Plaatboef • Nijmegen - Kroese • Rotterdam - Plaatboef • Maastricht - Music Plus.
Bron affiche RHCe
Bierviltje Virus Cultureel Festival 5 juni 2005
Meer op Eindhovense bierviltjes pagina
Bierviltje Virus Cultureel Festival 6 juni 2004 muziek, dans, film, theater, beeldende kunst en literatuur
DOMMELSCH BIER sponser van Festival aan de Werf, Virus, Oeral, Over het IJ, Parkpop, Boulevard, Noorderzon, Lowlands en Racis beat it.
1999
DOMMELSCH BIER sponser van Virus, Oeral, Parkpop, Boulevard, Noorderzon, Racis beat it, Lowlands en Night of the Proms
2000
Wanneer op een lentedag in 1991 ’s middags de zon doorbreekt kan de eerste aflevering niet meer stuk en blijkt dat het studentencafé AOR met het cultureel festival Virus een succesvol initiatief genomen heeft. Langs de John F. Kennedylaan en rondom de Bunker verrijzen podia waarop muziek- en theateroptredens te zien zijn. Het feest gaat tot diep in de nacht door. Fulco Treffers, student bouwkunde en een van de initiatiefnemers, kan tevreden terugkijken op een geslaagd evenement. De komende jaren zullen Eindhovense studenten aan het eind van (bijna) ieder collegejaar een dag in de greep van Virus raken. Grote namen die op het podium staan, zijn in de beginjaren onder andere Herman Brood and his Wild Romance en the Gathering. In 1994 en 1995 gaat het festival niet door, maar
in 1996 lukt het de Stichting Virus een nieuwe editie af te leveren. Het festival rukt op naar het de stad en vindt een plek in het gebied tussen de Stadsschouwburg en Plaza Futura. De opzet is groter en nog diverser. Goede film- en theaterzalen bieden de mogelijkheid om voorstellingen van het Zuidelijk Toneel te programmeren. Na twee succesvolle festivals in het centrum van de stad moet Virus wederom uitwijken naar een nieuwe locatie. Sinds 1998 wordt het terrein van de TU/e eens per jaar verbouwd tot festivalterrein. Met medewerking van de Universiteit en heel veel vrijwilligers groeit het festival aan het eind van de jaren negentig uit tot een evenement dat zo’n zevenduizend bezoekers weet te trekken. Nieuwe muziekuitingen als dance doen hun intrede en het Auditorium wordt ’s avonds omgetoverd tot een gigantisch danspaleis.
Virus wordt voor veel groepen de ultieme testcase voordat ze doorbreken naar een groter publiek. Zo geeft het festival ruimte aan het Tilburgse Krezip, aan K’s Choice en aan Zita Swoon. Ondanks dat het festival enkele jaren geplaagd wordt door regen, blijft het groeien. De locatie blijkt een succes: gras om op te zitten, uitzicht op de Dommel, toneel, straatheater, kunst, eten en drinken, maar vooral veel sfeer. Voor veel alumni uit de jaren negentig wordt het festival dé plek om af te spreken met oud-studiegenoten voor een reünie. In de tweede helft van het eerste decennium van de nieuwe eeuw komt Virus in zwaar weer terecht. In het lustrumjaar 2006 lukt het niet om genoeg mensen te vinden om het vele werk te verrichten dat het professioneel organiseren van een festival nu eenmaal vereist. De steun die de TU/e verleent, bijvoorbeeld in de vorm van bestuursbeurzen, mag niet baten. In 2007 wordt het Virusfestival voor een laatste maal op touw gezet. De Stichting Virus concentreert zich in de jaren daarna op kleinere evenementen, zoals het studentenkamerfestival Stukafest. In 2010 komt aan alle activiteiten een definitief einde. bron: http://www.tuencyclopedie.nl/index.php?title=Virus
Lady Aïda; 25 jaar eigenzinnig!
De Eindhovense DJ/producer Lady Aïda (Aïda Spaninks) zit in 2010 precies 25 jaar in het DJ vak! Aïda staat aan de bakermat van de house. Ze begon in 1985 in café Sands aan het Stratumseind in Eindhoven, maar bleef niet niet lang onopgemerkt in de rest van Nederland en ver daarbuiten.
In de muziek
Eind jaren tachtig verspreidde Lady Aïda haar vooruitstrevende house en techno beats over clubs en festivals in heel Nederland. Ze draaide als eerste dance dj op Pinkpop en kreeg tot zes keer toe de Bravotent van het Lowlands festival met haar beats aan haar voeten. Al snel groeide zij uit tot een internationaal gerespecteerd DJ, die op vele plaatsen in de wereld op vooraanstaande podia en (multidisciplinaire) festivals haar kunst vertoonde. Lady Aïda wordt alom gerespecteerd vanwege haar eigenzinnige aanpak en vernieuwingsdrang.
In de Effenaar in Eindhoven organiseerde Lady Aïda van 1993 tot 2004 ruim tien jaar lang de twee-maandelijkse Fluid dance-avonden die in het teken stonden van techno, house en electrobeats mét vernieuwing. Fluid was een fenomeen, de “Groten der Aarde” zoals Jeff Mills en Miss Kitten werden door Aïda gestrikt om naar Eindhoven te komen. Iedere Fluid aflevering was steevast uitverkocht. Vanaf 2000 startte Lady Aïda met haar roemruchte Rebelbass clubavonden door heel Nederland waarin ze nieuw Nederlands dancetalent een podiumkans geeft.
=======================================
Lady Aïda: een festivalbeest over Virus-festival
‘Dit wordt mijn derde keer Virus. De eerste keer dat ik op Virus draaide, was in de Stadsschouwburg. Dat was echt helemaal te gek; studenten hingen er in de kroonluchters en toen om een uur ‘s nachts het geluid werd afgezet, kwamen ze met monitoren om toch door te kunnen gaan. Het was het meest idiote Virus dat ik heb meegemaakt. Ik draai in het voorprogramma van Front 242 en daar ben ik heel blij mee. Front 242 zijn mijn hero’s uit de oude tijd. Vroeger draaide ik alles van Front 242; ik was wild van het nummer ‘Khadaffi’. Voor mij zijn zij de grondslag van de muziek van nu.
Ik ben wel een festivalbeest. Ik voel me er thuis en ik vind het belangrijk dat er veel muziekstijlen bij elkaar worden gezet. De kracht van Virus zit volgens mij in het feit dat het georganiseerd wordt door ontzettend enthousiaste mensen. Virus is altijd heel spontaan gebleven, Je ziet dat mensen er met plezier aan werken. Er zit een kinderlijk soort enthousiasme in; de studenten doen dit vrijwillig, zijn in hun eigen tijd dit festival aan het organiseren.’
Bron: https://web.tue.nl/
Het vak van DJ is nooit haar enige bezigheid geweest. In de beginjaren negentig schreef Lady Aïda columns over dancemuziek, ondermeer voor Update magazine, Bassic Groove en Muziekkrant OOR. Vijf jaar lang blogde ze dagelijks bij VPRO 3VOOR12 met haar eigenwijze weblog Rebelbass. Daarnaast produceert ze haar eigen en remixt andermans muziek. Aïda ontwikkelt naast DJ workshops, seminars en clinics over Web 2.0. en Social Media ook minoren voor Fontys Hogescholen en Nieuwe Media trainingen voor de Kunstbalie. In 2009 richtte Lady Aïda de eerste Eindhovense DJ school op in samenwerking met het Centrum voor de Kunsten. In opdracht van Stichting de Negende brengt Aïda op dit moment de Eindhovense electronische muziekcultuur in kaart, vanaf de eerste pioniers (Dick Raaymakers) die in de jaren vijftig experimenteerden op het historische bedrijventerrein van Philips, Strijp S.
Meer: https://www.youtube.com/watch?v=-I9wcovMXi8
foto's uit deze YouTubefilm
Het kantoor van Virus in de W-hal is berucht bij de schoonmaaksters. Zeker nu het nog een kleine maand duurt voordat het festival losbarst, wordt het Virushok tien uur per dag bemand door de zes bestuursleden van Virus. In het te kleine kantoortje heerst aangename chaos en prettige stress. ‘Nu zijn we nog enigszins aanspreekbaar’, lacht bestuurslid Yvon Schuurmans, ‘maar over een week of twee is dat waarschijnlijk een stuk minder.’
Het is de zevende keer dat Virus gehouden wordt. Van een bescheiden studentenfestival groeide Virus de afgelopen jaren uit naar een veelomvattend kunst en cultuur festival. Een evenement dat niet langer alleen bedoeld was voor studenten uit Eindhoven, maar dat cultuurliefhebbers uit heel Nederland moest trekken. Dit jaar lijkt dat, meer nog dan vorig jaar, te gaan lukken gezien de bonte mengeling van smaken en stijlen die Virus dit jaar presenteert. Bekende en onbekende namen. Want Virus is meer dan alleen een dagje bandjes kijken. Virus is shoppen tussen de stijlen, smaken en disciplines. ‘We hebben een paar grote publiekstrekkers waarvan we hopen dat er veel mensen op afkomen’, zegt voorzitter Hugo Ploegmakers. ‘Maar tegelijk hebben we ook wat minder bekende artiesten en kunstenaars die wel heel leuk zijn. We willen het publiek leuke dingen laten zien in de hoop dat ze wat oppikken. We willen ze dingen laten ontdekken.’
Studiepunten
De Virus-organisatie wordt gevormd door een dagelijks bestuur van zes mensen en een drietal commissies. In totaal werken zo’n vijftig medewerkers mee aan de voorbereiding van het festival. Op de dag zelf worden er nog eens 150 mensen ingeschakeld. De zes bestuursleden van Virus hebben samen vier bestuursbeurzen gekregen om het festival te organiseren. ‘We moesten dit jaar tien studiepunten halen. Verplicht’, zegt voorzitter Ploegmakers. ‘Dit is wat je noemt een vreselijke manier van berekend studeren.’ Veel vrije tijd houdt het zestal de laatste tijd niet meer over. De bestuursleden beamen dat het een luxe is om een festival als Virus te mogen organiseren. ‘Je hoeft je niet te beperken tot een rijtje van zes bands voor je festival, je kunt echt alle richtingen op. Schrijvers, dichters, muzikanten, acteurs, film. Aan de andere kant houdt ook dat een keer op. Het is gewoon een keer vol.’
Ploegmakers en consorten hebben gekozen voor een aantal artiesten die bij muziek- en cultuurliefhebbers uit heel Nederland zullen aanslaan. Zita Swoon (spin-off van dEUS) staat bijvoorbeeld al garant voor veel aanloop, net als de 9-koppige liveband Postmen. Nog meer publiek is te verwachten voor het illustere Front 242, een band die gerust beschouwd mag worden als een van de peetvaders van de techno. Front 242 tourt al een hele tijd niet meer, maar besloot onlangs nog een paar concerten te doen die in het teken staan van hun Re:Boot Tour. Na Eindhoven staan Mexico City en Parijs op het programma.
Voor wie ook veel publiek naar het TUE-terrein zal komen is cabaretier Hans Teeuwen. Hoe populair Teeuwen is, bleek in februari toen bij het Speelhuis in Helmond de voorverkoop begon voor zijn nieuwe voorstelling ‘Trui’. De voorverkoop eindigde in totale chaos. ‘Mensen gingen met elkaar op de vuist voor kaartjes’, zegt Schuurmans. ‘Wij kunnen precies 418 mensen toelaten bij de voorstelling. De entree is gratis, maar net als bij alle voorstellingen waar maar een beperkt aantal mensen heen kan, begint de uitgifte van reserveringskaarten een uur vantevoren. Teeuwen treedt op om negen uur ‘s avonds. Om acht uur begint de voorverkoop.’ Ploegmakers: ‘We verwachten dat mensen een dag in de rij willen liggen voor Teeuwen. De rij loopt vlak langs het cultuurpodium. Kunnen ze daar in ieder geval nog wat van meekrijgen.’
Het hele terrein is afgeschermd door een twee kilometer lange omheining. Wanneer er tienduizend mensen op het terrein zijn, is het festival zo goed als uitverkocht. Ploegmakers weet niet of ze dat aantal halen. ‘Als we 7500 mensen trekken, hebben we het heel aardig gedaan.’ Mocht het bezoekersaantal onverwacht hoog zijn, bestaat de mogelijkheid om het hoofdpodium naar achteren te schuiven. Concurrentie heeft het Virusfestival op 30 mei amper. ‘Ik geloof dat er twee dorpsfeesten in de buurt zijn’, zegt Ploegmakers. ‘Volgend jaar hebben we wel een probleem. Dan valt Virus samen met Parkpop.’
artikel: Gertjan Harberink
bron: https://web.tue.nl/cursor/
E-mailtje
De line-up van de hoofdacts was in januari al in grote lijnen bekend. Ploegmakers: ‘De meeste namen die we toen al op ons verlanglijstje hadden, zullen 30 mei spelen.’ Het eerste denkwerk begon al in september vorig jaar. Martijn Hulshof is sponsorcoördinator bij Virus: ‘Je begint met het maken van plannen. Wat wordt de opzet, wie willen we bereiken, wat is de doelgroep.’ Aanvankelijk werden de meest wilde plannen bedacht. Schuurmans: ‘We wilden bijvoorbeeld een theaterzaal bouwen in de hal van het auditorium. Maar daar liepen we toch tegen wat praktische problemen aan.’ Ook wat de programmering betreft, bleken een aantal plannen achteraf niet haalbaar. ‘We hebben drie creatieve commissies die veel denkwerk doen en met de wildste plannen kwamen’, zegt Hulshof. ‘We wilden bijvoorbeeld Salman Rushdie naar Eindhoven halen. Dat ging helaas niet omdat hij naar Spanje moest. Ook Hugo Claus hebben we geprobeerd. Ging ook niet.’ Front 242 daarentegen was een gelukstreffer. Voorzitter Ploegmakers wist de band simpelweg via een e-mailtje te strikken. ‘Ik mailde ze net op het moment dat zij besloten om nog een paar optredens te gaan doen’, zegt hij. ‘Het is echt een primeur. Front 242 is al zes jaar niet meer in Nederland geweest.’
Een andere primeur is het optreden van trompettist Kevin Davy, die onderdeel uitmaakt van het gezelschap Lamb. Davy onderbreekt zijn tour met Lamb om in Eindhoven een intieme jazzsessie te geven. Davy stond vorig jaar op Virus met een Drum ‘n Bass gezelschap. Hij bood zelf aan om terug te komen. Ook nieuw in Nederland is L.O.B. Dit bandje speelt Oekraļense hardcore. Naar verluidt komt de ambassadeur van Oekraļne naar Virus om zijn landgenoten te zien optreden.
De komende weken offert het bestuur van Virus avonden en weekenden op om de laatste voorbereidingen voor het festival te treffen.
De uitgifte voor de Teeuwen-kaarten is een van de zaken die nog wat denkwerk kosten. Denkwerk is er genoeg. Een festival organiseren is vooral een zaak van veel logistiek werk. Ook moeten de medewerkers nog zorgen voor het verspreiden van de posters, het regelen van media-aandacht en het instrueren van de 150 vrijwilligers. ‘Dit wordt dus een maandje flink aanpoten’, zegt Schuurmans. ‘Nu beginnen de avonden en weekenden ook structureel vol te raken. En wanneer alles achter de rug is, begint het gewone leven weer.’ Bij Virus heet het de after-Virus-dip. ‘We zijn er voor gewaarschuwd’, aldus Ploegmakers.
Virus was bijzonder dit jaar. Virus festival is een festival gerund voor en door studenten.
Daardoor blijft het organisatorische niveau beperkt en richt het festival zich uiteindelijk meer op gezelligheid dan iets anders. Ook dit jaar verzorgde woon en werkpand Burgers, met veel steun uit het Vredesburo Eindhoven, de catering voor de vrijwilligers en de gasten. Verder had het Vredesburo een info-stand met video, brochures en een dichter die door vuurspugers belaagd werd. Maar het bijzondere was wel het feit dat dit een Virus festival zonder regen was. Zeer geslaagd.
Zie zoekt bij http://tueinbeeld.tue.nl/ op " virus "je krijgt vanaf 14 /33 zo'n 292 foto's te zien van diverse jaren van het festival.
Heb je eigen foto's, die rechtenvrij zijn, dan wil ik ze graag hier plaatsen.
Bronnen:
https://web.archive.org/
https://web.tue.nl/
1991
Voor de meeste succesverhalen geldt ‘alle begin is moeilijk’. Voor het Virusfestival lijkt dat echter niet op te gaan. Meteen in het eerste jaar, in 1991, trok het festival al 5.500 bezoekers. Massaal kwamen ze af op een gevarieerd cultureel festival met een brede programmering van muziek, (straat)theater, film, literatuur, beeldende kunst en dans. In de mensa in De Bunker bekeken bezoekers theatervoorstellingen, op het grasveld bij het oude Limbopad luisterden ze naar bands als The Nits en Raymond van het Groenewoud en bij de Möbiusring konden ze een hapje en een drankje krijgen. Doorfeesten kon tot ver na middernacht in De Bunker. ‘Virus ’91, het begin van een Eindhovens Pinkpop?’ schreef Cursor toen enthousiast.
Het lijkt erop dat het gejojo rond het al dan niet doorgaan van Virus voorbij is. De vergunning is in elk geval rond na een gesprek tussen een vertegenwoordiging van de buurt en de gemeente. Al kan er nog steeds en addertje onder het gras zitten omdat enkele buurtbewoners alsnog naar de rechter willen stappen. Intussen maakt de organisatie overuren om het programma rond te krijgen en zijn extra vrijwilligers bij de voorbereiding hartelijk welkom.
De buurtbewoners zeggen niet ècht blij te zijn met het festival, maar de meesten doen er niet moeilijk over, mits er een goede evaluatie achteraf plaatsvindt. Toch hebben een paar buurtbewoners alsnog contact met een advocaat opgenomen om te proberen Virus tegen te houden. Fulco Treffers van Virus: ‘Hopelijk valt het mee. Over enkele weken overleggen
we met de buurt en lichten we de definitieve plannen toe.’ Als alles volgens planning verloopt gaat Virus op 2 juni 1996 van start in en om de Stadsschouwburg en Plaza Futura. In de filmzalen van Plaza komen acht films te draaien, waaronder in elk geval ‘de slechtste film aller tijden’, namelijk ‘Plan Nine from Outer Space’ (1959) van regisseur Ed Wood. In de theaterzaal van Plaza komt bewegingstheater, muziektheater, toneel-toneel (ofwel teksttoneel) en de dichter Rutger Kopland leest voor uit eigen werk. Er wordt ook een buitenpodium gebouwd, waar alle facetten van Virus aan bod komen: er is film (waarschijnlijk Monty Pythons ‘The Holy Grail’) waar live bij geacteerd wordt; de
dichter Albert Huizinga leest voor; Capoeira brengt Braziliaanse vechtsportachtige dans, er is amusementstheater à la Gebroeders Flint; Frisse Lucht brengt hun muziekprogramma, evenals Die Anarchistische Abentunterhaltung, vier jonge Belgische muzikanten met een programma dat varieert van zigeunermuziek tot Kraftwerk.
‘Plee-poetry’ In de grote zaal van de Stadsschouwburg speelt Het Zuidelijk Toneel ‘Caligula’, gevolgd door een optreden van Theo Maassen. In de Globezaal brengt Victoria het stuk ‘Moeder en kind’; treedt De Kift op en komt er een experimentele dansvoorstelling. In het Theatercafé treedt Yadrissil op, rustige en fragiele zang en gitaar van twee meiden; leest de onvermoeibare Simon Vinkenoog voor uit eigen werk; spelen de gebroeders Palinx (experimentele) jazzmuziek; is er liedjescabaret van Paul de Munnick en laat Eddo van de Hoog, lid van het Concertgebouworkest, zijn zaag zingen. Beeldende kunst is er van Theo Coenen en verder is John Körmeling benaderd en wordt een aantal kunstwerken speciaal voor Virus gemaakt.
Naast de diverse voordrachten is de literatuur waarschijnlijk vertegenwoordigd met een labyrint dat gebouwd wordt naar het boek ‘Das Schloss’ van Kafka en ook de film ‘Wittgenstein’ staat op het verlanglijstje.
Voorts zullen stukjes literatuur worden ‘aangedragen’ en gaan de gedachten uit naar ‘pleepoetry’. Zeker zijn de buitenoptredens van de skate-punk-band Undeclinable Ambascades, de winnaar van Het Licht van Eindhoven, de Afrikaanse percussie top-act Fatala, Hallo Venray. Waarschijnlijk komen de Treble Spankers (surfmuziek) en een keuze
tussen òf K’s Choice, òf Van Dik Hout òf Betty Serveert. ‘s Avonds wordt het geheel afgesloten met een spektakel waarbij poppen, vuurwerk en slagwerk de hoofdrol spelen. Tussen alle optredens door is er veel straattheater en staat een act als Wurre Wurre op stapel. Wie mee wil helpen bij de voorbereidingen van Virus kan contact opnemen met het secretariaat, tst. 4015. Je kunt er ook langsgaan: gebouw W&S, kamer 4.02.
bron: https://web.tue.nl/cursor/cursor1996022924.pdf