ilse: de Eindhovense Google

We zochten allemaal in de beginjaren van het internet met ilse.nl uit  Eindhoven. Drie Eindhovens studenten ontwikkelden ilse.
Het hoofdkantoor was zelfs in Eindhoven gevestigd. 
In 1996 werd ilse, de eerste Nederlandse zoekmachine, gelanceerd door Wiebe Weikamp, Merien ten Houten en Robert Klep. ilse groeide hard en werd spoedig marktleider onder de zoekmachines in Nederland. In 1998 kwam er Startpagina. Startpagina, met al haar dochters, ontwikkelde zich al snel tot één van de grootste Nederlandse internetportals. In 2000 nam Sanoma Uitgevers (destijds VNU tijdschriften) beide bedrijven over, en werden ze omgedoopt tot ilse media B.V.
Google  veroverde de gehele zoekmarkt maar ilse is een mooi stukje geschiedenis van het Nederlandse en ook Eindhovense internet.

Lees de historie van isle

ilse 1998 (boven) en 1996 (onder)

Hieronder een plaatje van ilse uit 1996. Dit scherm heeft diverse zoekopties voor Web of Mail. Vanaf het begin was het mogelijk om te zoeken in e-mailadressen. In die pre-internet-jaren zag men e-mail als een soort telefoonnummer. Opvallend is zoek op  "tekst": geen, kort of lang en zoeken op "meeste woorden" of  "alle woorden".
Onderdeel was ook een Webwijzer die rechtstreeks naar aantal websites verwees.  Het aantal van 98 websites over media was in die periode al heel veel!
Wie heeft er een kleurenschermafdruk uit 1996?  klik op contact

Wiebe Weikamp

"Altavista, Yahoo, Lycos? dat kan ik ook", dacht Wiebe en maakte Windex de voorloper van de zoekmachine "ilse" In een interview met de Volkskrant in 1998, vertelt hij: "Je gaat dingen proberen, zonder enige kennis overigens van theoretische wiskunde. Door heel veel te prutsen en er veel tijd in te steken wordt je software steeds beter." De eerste werkende zoekmachine was Windex, ofwel Wiebe's Index. De slimme informaticastudent Weikamp had botweg een paar duizend pagina's van het net naar zijn eigen homepage gekopieerd, en daar systeem in aangebracht. Tot ieders verrassing noteerde Windex in 1995 al snel tweeduizend zoekenden per dag. Uiteraard trok de computer van studentenvereniging Interlink dat niet. 'Iedere keer als die computer crashte, had ik het natuurlijk gedaan', vertelt Weikamp. Medestudenten begonnen te morren, en Weikamp moest van PC verkassen.

Met twee - nu inmiddels voormalige - vrienden begon Weikamp opnieuw. Veel hadden ze niet nodig. Een verbinding met de buitenwereld en een sterke pc. Via-via kwamen ze in contact met VNU, die in beide voorzag. In den beginne leek de Haarlemse uitgever ook te zullen participeren in Ilse, maar zover kwam het nooit.
Binnen het ILSE-team ontstonden in de loop van 1996 langzaam fricties – "maar niks ernstigs, niets om voor weg te gaan," aldus Wiebe Weikamp. Dat kwam later. De druppel die de emmer van kleine ergernissen deed overlopen was de beslissing van zijn partners om de logfile van ILSE op verzoek aan een journalist van het Algemeen Dagblad te overhandigen. De krant publiceerde daaruit de smakelijke `scoop' dat werknemers van Philips tijdens kantooruren een overdosis belangstelling voor porno vertoonden.

"Iedereen werd boos op mij – als maker van ILSE," zegt Wiebe: "Ik vond het niet kunnen. Ik kon er geen verantwoording voor nemen." Weikamp was woest. Hij wist, zegt hij, van niets, maar werd wel op het lek aangesproken.
Hij stapte (begin 1987 ?) op en liet zijn geesteskindje bij zijn partners achter. Geld om zijn vinding via de rechter weer in bezit te krijgen had de student elektrotechniek niet.

Vindex

Maar het maken van zoekrobots bleef gewoon trekken: "Het is gewoon een sport. Ik dacht: ik ga het gewoon nog een keer doen." Via een vraaggesprek met het tijdschrift Net kwam de Eindhovenaar in contact met uitgever IDG. En daar hadden ze wel oren naar een nieuwe search engine.

Na enkele maanden programmeren is Vindex in januari 1998 gelanceerd. Vindex wordt ook wel "Ilse 2" genoemd. Volgens sommigen was Vindex een grote verbetering ten opzichte van ilse. Wiebe: "Ik ben weer bij nul begonnen en heb Vindex geheel van de grond af aan opgebouwd.

Sinds januari '98 exploiteert IDG nu Vindex. Weikamp doet de techniek, de uitgever verkoopt advertenties, samen delen ze de winst. Weikamp houdt er nu een 'basisinkomen' aan over.'Ik heb mijn zaken nu beter geregeld. Ik ben een nerd, maar leer wel van mijn fouten. Ben niet naïef meer. Weet meer dan ik toen wist. Ik laat me geen poot meer uitdraaien, ook al verdien ik er nu niet briljant aan. Sinds september studeer ik weer. In mijn vrije tijd doe ik Vindex. Dat draait vanzelf, maar je blijft toch altijd bezig, je kunt duizend leuke dingen bedenken

Eind 1998 draait Vindex op een Pentium II 233MHz PC-configuratie, met 128 MB intern geheugen en 22 gigabytes aan harddisks. De spider draait op een vergelijkbare machine, maar dan met 24 GB aan harde schijven. Operating system was FreeBSD. Robert's bedrijf vang.net schreef en beheerde de software van Vindex.

In 2003 neemt ilse media Vindex van IDG en Wiebe Weikamp over, Merien ten Houten en Robert Klep zijn dan al 2 jaar weg. In het voorjaar 2001 "cashen" zij bij de verkoop van Ilse. De overname van Wiebe's index wordt ook wel gezien als een erkenning voor zijn programmeerwerk. De overname door ilse media betekent echter ook het einde van de zoekmachine Vindex. De eigen index verdwijnt en de index van ilse wordt in een wat sobere vorm geplaatst.

In 2003 wordt het marktaandeel van Vindex bij ilse opgeteld wat mede leidt tot een tijdelijke kleine stijging van het marktaandeel van ilse dat in 2003 sterk te lijden had aan de opkomst van Google.

Wiebe Weikamp ontwikkelt nog steeds allerlei projecten en is druk bezig met van alles, zijn motto is " Making bits behave since 1994. Status. I am currenty not available*) for new projects.



Merien ten Houten

Het begon voor Merien ten Houten allemaal met de computervereniging Interlink op de Hogeschool Eindhoven (huidige Fontys) waar hij bedrijfskunde studeerde.  Was de  oprichter ervan in 1994 en was de eerste voorzitter zijn website was de "Founder's home page" op http://www.il.ft.hse.nl/~merien/
“Dat was zo rond 1993, 1994 toen internet nog niet zo ingeburgerd was”, blikt de ondernemer terug. Hij en studiegenoot Robert Klep werkten samen met informaticastudent Wiebe Weikamp om een zoekmachine te bouwen. Merien heeft, voor zijn overstap naar de hogeschool, ook twee jaar op de TUe gestudeerd en daar waarschijnlijk met Wiebe in contact gekomen.

Het allereerste berichten over ilse staan in een nieuwsgroep post van Merien ten Houten op 16 februari 1996.


Hello,
We have developped the ILSE search engine. This engine can be found at http://www.il.ft.hse.nl/ilse

“We draaiden een eigen server en boden leden een eigen e-mailadres. De search engine die we hadden, belastte de servers nogal.” Toch was de ‘InterLink Search Engine’ (ILSE) de gouden greep in een tijd dat er nauwelijks Nederlandstalige diensten online bestonden. De naam van ILSE is oorspronkelijk afkomstig van de Eindhovense informatica studievereniging Interlink (Hogeschool). 

Toen ilse een zelfstandige zoekmachine werd (los van Interlink) paste men de naam aan in Interactive Lowlands Search Engine.  Het ilse.nl domein is op 24 oktober 1996 geregistreerd. Daarna zou de zoekmachine alleen nog maar ilse heten. In maart 2000 werd het moederbedrijf ilse media opgericht,  waar de diverse andere online publicaties onder kwamen te hangen zoals startpagina.nl en nu.nl

Merien vertelt in 2000 aan de Volkskrant: "Veel dotcommers zijn gebouwd op dure marketingcampagnes, wij op creativiteit.' Om commercieel te kunnen werken zijn we wat gaan rondshoppen voor een sponsor. VNU wilde er wel enkele tienduizenden guldens in stoppen en had in Limburg een grote server waarop onze website kon draaien. Later ging het wat minder goed tussen ons en hebben we VNU weer uitgekocht.
" Tot in 1998 leverde Ilse niet echt een riant salaris. Het hing elke maand af van de inkomsten. Toen we een paar werknemers kregen, ging hun salaris voor op dat van mij en Robert. Mijn inkomen lag daardoor geregeld een stuk lager dan dat van mijn best betaalde mensen. Ik verdiende zo'n duizend tot tweeduizend gulden netto per maand. Veel uitgaven had ik niet: ik woonde nog in een studentenhuis, al had ik de andere studenten er uitgewerkt en waren uiteindelijk alle vier de kamers van mij. In 1999 stapten Newconomy en het Gilde IT Fonds in Ilse, samen brachten ze vijf miljoen gulden in. Voor Ilse was dat geweldig: we konden nieuwe hardware kopen en kregen meer manoeuvreerruimte.

Google bestond nog niet en andere zoekmachines, als Wireds Hotbot en Altavista, toen van Yahoo, waren vooral op Engelstalige sprekers en websites gericht. Ilse werd razend populair in Nederland, maar genereerde niet veel omzet. Uitgeverij VNU nam in juli 2000 Ilse over, veranderde de naam naar ilse media, maar verkocht het bedrijf precies een jaar later weer aan Sanoma. 

Het was de bedoeling om de zoekmachine naar de beurs te brengen, maar die plannen werden opgeschort na het barsten van de internetzeepbel – toen de beursgang van het Nederlands internetbedrijf World Online op een ramp uitdraaide – en het verslechterende economische klimaat.

Ilse had veel gebruikers en zelfs in 2001 was Ilse nog de meest bezochte zoekmachine in Nederland, hoewel Google op dat moment al begon aan een stevige – en uiteindelijk onstuitbare – opmars.

ilse heeft in haar bestaan sinds 1996 in diverse kantoren gezeten. Zo hadden ze in het allereerste begin een klein hokje op het Rachelsmolen complex van de Hogeschool Eindhoven, een klein kantoor in het WTC Eindhoven toen ilse uit een man of zes bestond, een halve verdieping van de Groene toren in Eindhoven toen ilse uit 40 man bestond . In april 2001 is het hoofdkantoor en de Ilse Media Groep BV verplaatst van Eindhoven naar Amsterdam, daar had Ilse een volledige verdieping en werkt er al snel ruim 120 mensen.

Merien ten Houten heeft ook de basis gelegd voor de nieuwssite: nu.nl  Hij was binnen ilse media in 1999 initiatiefnemer en eerste hoofdredacteur nu.nl.
Hiernaast is hij  de motor van vele innovatieprojecten  op media en tv gebied. 
Hij  is nog steeds erg actief in Eindhoven en heeft o.a. Media 52 opgericht om een weekblad e52 uit te gaan geven.  Het is een onafhankelijk actueel journalistiek platform voor Eindhoven, dat dagelijks op online media zal verschijnen http://e52.nl en eenmaal per week als krant. Doelgroep is de moderne Eindhovenaar van 20-45 jaar,  die ervan overtuigd is dat de stad nu al veel te bieden heeft maar dat het de komende tijd alleen nog maar mooier kan worden. 

Robert Klep


Robert Klep is ook een van de drie oprichters van ilse en hij is ook programmeur. Helaas nog geen PC-jeugdfoto van hem gevonden, wel zijn eerste computer: Commodore 64

Robert blijft samen met Merien eigenaar van ilse en samen zetten ze na hun ilse-tijd aantal nieuwe innoverende projecten op zoals SYNC.nl
Hij is, samen met Kees Zegers, Sacha Prins en Merien ten Houten, een van de oprichters en ontwikkelaar van de nieuwswebsite: NU.nl.
Robert heeft op dit moment een eigen ontwikkel bedrijf

Ilse
Na het vertrek van Wiebe , die basis van ilse ontwikkelde ,
gingen Robert en Merien te rade, voor de zoektechnologie, in het buitenland, en combineerde ideetjes van het Franse Exalead met haar eigen zoektechnologie. Bovendien wilde Ilse, najaar 1996, meer doen dan zoeken naar websites alleen, o.a. vertikaal zoeken, d.w.z. ook meer plaats gerichte resultaten brengen.

De oorspronkelijke opzet van ilse is alle Nederlandse WWW-pagina's in zijn database opslaan. Dus niet alleen verwijzingen naar en trefwoorden over de inhoud van de pagina's, maak ook stukken van de tekst van de pagina's zelf. Aan het web worden voortdurend pagina's toegevoegd en de In augustus 1997, waren er in Ilse maar liefst meer dan 1.000.000 pagina's opgeslagen. De aanwas bedraagt vele tienduizenden pagina's per maand. Ilse doet meer dan alleen catalogiseren, wat mogelijk is dankzij zeer krachtige computers.

Eind jaren '90 was Ilse.nl naar eigen zeggen de populairste website van Nederland. Daarna trad het verval in. Tussen augustus 2005 en april 2009 kelderde het bereik van de site van 15,8 naar 1 procent van de internettende Nederlanders, zo blijkt uit cijfers van STIR.

Naast Ilse zijn er drie andere zoekmachines die in 1996 zich specifiek richten op het Nederlandse gedeelte van het web.
Een ander Eindhovense pre-internet "start-up" is de DHP, die al in 1993 van start ging met het in kaart brengen van Nederlandse sites. De bekendste is search.nl. Het is een zoekmachine die fouten tolereert, want hij werkt met behulp van “luzzy search” technieken. Search.nl is compleet anders dan de meeste zoekmachines op het Internet, omdat dankzij deze techniek schrijf- en spelfouten het zoekresultaat niet ingrijpend beïnvloeden. Niet foutloos ingetypte zoeksleutels geven vaak toch het juiste resultaat. De derde (nog niet zo grote) zoekmachine in Nederland is Zoek.nl, Belangrijkste kenmerk van Zoek is de aan de geïndexeerde pagina's toegevoegde onderwerp-ontsluiting. Meer over deze zoekmachines hieronder. Over DHP is een aparte pagina gemaakt.

ilse 2000 

Het oorspronkelijke logo van ilse:  de springende en dansende dame verandert in meisje ilse. Ook de kleuren geel en blauw  verdwenen.
 

Ontwerp KesselsKramer 

Het Nederlandse bureau KesselsKramer creëerde een sterke branding voor het internet uitgever ilse media. Als verantwoordelijke voor het merk in de raad van bestuur van ilse, was mijn doel om de Manga stijl van de 'ilse' karakter te vertalen in een herkenbare en aantrekkelijke online aanwezigheid. Voor de portal homepage www.ilse.nl en het thema kanalen zoals reizen, muziek, kinderen, auto's, enz. 
Hierboven het ontwerp van de  ilse homepage zoals  veel mensen Ilse nog kunnen herinneren. Het eerste beeldmerk is voor het "meisje" ilse  naar de achtergrond van het geheugen gegaan. Wat ook meespeelt is dat internet pas rond en na 2000 door het merendeel van de Nederlanders is ontdekt. 

Ilse op zoekt naar een nieuw imago

Het in 2000 uitgevoerde onderzoek op de Ilse-site , heeft geresulteerd in een verbouwing van de site. Blijkbaar is Ilse geschrokken van haar imago alleen een zoekmachine te zijn. In samenwerking met communicatiebureau KesselsKramer wil Ilse zich – nog vóór de beursgang een nieuw imago aanmeten.

Om dit te bewerkstelligen is er een campagne van start gegaan op tv, in dagbladen, op abri's en online. Hierbij wordt Ilse voorgesteld als persoon. Uit het onderzoek bleek dat gebruikers Ilse vooral zien als zoekmachine, terwijl de site meer wil zijn, zoals een e-commerce platform.
Het nieuwe gezicht is een voorbereiding op de verdere uitbouw van de producten en diensten van Ilse. Merien ten Houten, oprichter en CEO van Ilse: "Onze site heeft elke maand meer dan anderhalf miljoen bezoekers. Veel mensen kennen ons wel maar gebruiken niet al onze diensten, terwijl we hierin een steeds completer aanbod aanbieden. De campagne moet onze herkenbaarheid en naamsbekendheid verder vergroten."
bron: www.emerce.nl/nieuws/ilse-zoekt-naar-nieuw-imago

ilse logo in Eindhoven op de 'De groene Toren' 

Voor ons kantoor in Eindhoven (Vestdijk / Dommelstraat/ Stationsplein) werd een opvallend licht logo ontworpen om ilse te bevorderen in de stad waar de start-up werd opgericht. Opzettelijk liet bureau KesselsKramer het merk ilse weg en alleas gericht op het gezicht van het meisje. Dit als tegenhanger voor alle verlichte logo's  in de rest van het centrum van Eindhoven.
Door gebruik te maken van speciale druktechniek waarbij de achterkant van het bord  het licht blokkeerde, werden de belangrijkste kenmerken van de ilse gezicht geaccentueerd. De ogen werden extra verlicht door het gebruik van neon.

bron: https://www.behance.net/gallery/702380/ilse-media-web-design-outdoor

Ilse gaat naar de beurs ... ga je mee

De ilse commercial van begin deze eeuw. 
Ietwat bizar filmpje uit begin 2000 en zijn trend jaren vooruit.... na de afsluiting van het filmpje is pas duidelijk wat bedoeling is. 
Toen zo hip dat zelfs overwogen is om de muziek als single uit te brengen. De beursgang is door "internetzeepbel van 2000" en het singletje zijn beide niet doorgegaan.

Waarom ilse naar de beurs? ilse had plannen om internationaal te gaan:
De Nederlandse Internet-zoekmachine Ilse wil binnen een jaar een of meer financiers binnenhalen of een gang naar de beurs maken, vertelt directeur Merien ten Houten. Met de gratis E-mail-dienst ’Dolfijn’, de chatbox ’Ilse Chat’, de zoekmachine ’Ilse’ en de informatie op de site trekt Ilse dagelijks [ voorjaar 1999] 180.000 bezoekers. „Ilse is de grootste search-engine van Nederland”, vertelt Ten Houten. De activiteiten zullen niet tot ons land beperkt blijven, als het aan hem ligt. „Dit jaar willen we met ’Ilse Europa’ beginnen, om van daaruit in het buitenland Ilse-varianten op te zetten. Het liefst zoeken we landen waar we tot de top kunnen behoren.” Dat moet onder meer in Frankrijk mogelijk zijn, verwacht hij. Technologisch is het bedrijf van Robert Klep en Merien ten Houten klaar voor de stap naar het buitenland. „Je kunt in no-time een lokale versie van Ilse neerzetten. Voeg daar in samenwerking met lokale partners de nodige content aan toe, en klaar is de site”, zegt Ten Houten. De marketing in het buitenland is echter een ander verhaal. Dat gaat de financiële draagkracht van het bedrijf te boven. „In Nederland hebben we een goede naam opgebouwd. Onze sterkste troef is het grote aantal bezoekers. Dat hebben we in het buitenland niet. Om daar een product goed ’in de markt te zetten’, is vooral veel geld nodig”. Hij is daarom op zoek naar financiers. Zijn voorkeur gaat uit naar samenwerking, bijvoorbeeld met een investeringsmaatschappij. „We hebben ook wel aanbiedingen voor overnames gekregen, maar we willen vooral zelf op zoek naar financiering. Een overname zou niet zo goed uitkomen, want we verwachten nog een forse groei. Op een later tijdstip zou ons bedrijf meer opbrengen.”  
Bron: Automatisering Gids maart 1999 online op:  www.agconnect.nl/artikel/ilse-wil-financiering-voor-groei-in-europa

Oprichter van Ilse vertrekt bij VNU

Ten Houten: weer lekker spelen

Merien ten Houten (29) houdt het in 2001 voor gezien. Zijn bedrijfje, dat vijf jaar geleden begon als een internet zoekpagina genaamd Ilse, is zo groot geworden dat Ten Houten zijn draai niet meer kan vinden. "Als directeur moest ik me bezig gaan houden met pensioenregelingen en zo. Daar heb ik geen zin in, ik wil bezig zijn met nieuwe producten, met nieuwe technologieën spelen. En ik wil weer even tijd voor mezelf."

Anderhalf jaar geleden werkten er nog 15 vrienden bij het internetbedrijf Ilse in Eindhoven. Nu zijn er 120 werknemers, is uitgever VNU meerderheidsaandeelhouder (58 procent) en wordt Ilse Media, net als de Libelle, Margriet, Panorama en andere VNU-tijdschriften, alweer verkocht aan een buitenlandse uitgever. Behalve de zoekmachine bezit Ilse Media inmiddels de site Startpagina en de VrouwOnline. Gezamenlijk tellen ze 100 miljoen bezoekers per maand, maar winstgevend is het bedrijf nog niet.

Het allereerste begin was in een klein hokje op het Rachelsmolen complex van de Hogeschool Eindhoven, daarna een klein kantoor in het WTC Eindhoven toen ilse uit een man of zes bestond.  Een halve verdieping van de Groene toren in Eindhoven toen ilse uit 40 man bestond en een volledige verdieping toen ilse naar Amsterdam verhuisde en uit ruim 120 man bestond.


In vijf jaar tijd heeft Ten Houten twee keer één week vakantie gehad. Soms werkte hij tachtig uur per week "als we tegen een deadline van een nieuw product aanzaten". Nu gaat hij zijn leven anders organiseren, om te beginnen met een 'studiereis' van een aantal weken in de Verenigde Staten. "Ik wil kijken waar kleine Amerikaanse internetbedrijven mee bezig zijn." Hij blijft wel verbonden aan Ilse Media als adviseur én als commissaris, waarschijnlijk de jongste van Nederland. Zijn opvolger als algemeen directeur wordt Robert Ranzijn (37), sinds een jaar bij Ilse.

Plannen voor een nieuw bedrijf heeft Ten Houten nog niet "maar dat kan nog komen". De headhunters zitten ook nog niet achter hem aan. "Het is net bekend geworden dat ik vertrek en ik heb mijn mail nog niet bekeken." Is het vertrek van de jonge oprichter niet het lot van elk ICT-bedrijf dat in korte tijd groot wordt? "Ja, je hebt als ondernemer andere kwaliteiten dan een manager. De oprichter van Yahoo is geloof ik niet eens CEO geworden. Veel van de jongens zoals ik die zo'n bedrijf hebben opgericht, worden op een gegeven moment bijgestaan door een sterke manager. Alleen Bill Gates van Microsoft is een uitzondering." 
Door onze redacteur FREDERIEK WEEDA, NRC Webpagina's 27 maart 2001
bron: http://retro.nrc.nl/W2/Lab/E-uitgeven/010327-a.html

ilse internetgids


Ilse internetgids is drie jaar verschenen: jaargang 1 (1999) tot en met jaargang. 3, nr. 15 (2001), de uitgever was Leersum : Uilestein
Het blad verscheen 6× per jaar en losse nummers waren te koop voor 6,95 gulden. Het blad had de ondertitel www@www = Wie Wat Waar op het World Wide Web. Opvallend is dat Merien ten Houten, ieder nummer een column schreef met aardige vooruitziende blik op de toekomst van het Internet. In de colofon was hij "slechts" onderdeel van de redactie, samen met Robert Klep, Marc Olzheim, George Vink en Jan Renting. Hoofdredacteur was Will Beumer en eindredactie Iris van Tulder-krist. Het tijdschrift werd uitgegeven i.s.m. ilse internetzoekservice met wekelijks 300.000 bezoekers (eerste nummer 1999). In de 2e uitgave waren het al "wekelijks 1 miljoen bezoekers" Ook het mooie woord " internetzoekservice " veranderde in: " ilse, de internet index van Nederland." Bij de kb.nl is dit tijdschrift te raadplegen.

ilse webwijzer

De eerste 10 jaar van het internet zijn er honderden Nederlandse boeken, tijdschriften en duizenden websites verschenen over internetadressen . De bekenste website is startpagina.nl die in 1998 van start ging, deze site snapte dat links online behoren te zijn. Merien ten Houten (en vele anderen) had al in 1995 lijsten met handige links online staan.
In die tijd verschenen er allerlei boeken en tijdschriften die je handig de weg wezen op het internet. Dit "boekengebruik" is een typisch voorbeeld van de overgang naar een nieuw tijdperk. Een oude gewoonte gebruiken, raadplegen van boeken en tijdschriften, om het nieuwe internet te begrijpen en te ordenen. Dat boeken een verwijzing maken naar het dynamische internet was natuurlijk niet vol te houden. Boeken liepen maanden achter maar ook tijdschriften konden de groei van het internet niet bijhouden. Toch zorgde in die prille-internet-jaren een boek of tijdschrift voor zekerheid, dat je een adres kon opzoeken in een boekje. Google heeft het bijna allemaal overbodig gemaakt door het internet begrijpelijk in kaart te brengen. Het internet telefoonboek is net als het telefoonboek overbodig geworden. Je zoekt het gewoon op.

Webwijzer

WebWijzer met meer dan 1000 Nederlandse webadressen.   Deze gids van VNU, Tele-PC Webwijzer is nog samengesteld door de drie oprichters van ilse: Merien ten Houten, Robert Klep en Wieb Weikamp. Zoals je misschien weet: is Wiebe begin 1997 vertrokken uit de ilse omgeving.
In de redactie zat Cindy Curré , Jacqueline Huisman en Ferdinand Sennema. Tele-PC; tijdschrift over PC-communicatie verscheen voor het eerst in 1995 en is na 3 jaargangen eind december 1997  opgegaan in: Personal computer magazine.  Je kan deze uitgave  zien als de voorloper van de ilse internetgids. 

Ilse terug en een nieuwe ilse

Ilse.nl, de eerste Nederlandse zoekmachine, en naamgever van digitale uitgever ilse media, is in 2011 terug bij oprichters Merien ten Houten en Robert Klep.
Ilse media geeft de merk- en domeinnaam in licentie aan Netwise Publications, het bedrijf van Ten Houten en Klep. Het merk en de URL ilse.nl blijven eigendom van ilse media.

Binnen enkele maanden wordt op ilse.nl een site gelanceerd met een nieuw portal concept. Ilse.nl blijft de plek die mensen de weg wijst op het internet in Nederland. Op korte termijn zal er voor de bezoekers van de site weinig veranderen, stelt men in een persverklaring.  Ilse.nl blijft nauw samenwerken met ilse media en websites van ilse media zoals NU.nl, Startpagina.nl en Kieskeurig.nl.






10 augustus 2011 komt er een vernieuwde ilse.nl "eigenwijs zoeken" site uit, zie afbeeldingen hieronder. Merien is er heel trots op. Hij schrijft op Google + " Het is nu niet één site meer, het zijn er drie: Een mobiele site voor Android en iPhone. Compact, overzichtelijk en met alle functies zoals je die verwacht zoals weer en verkeer.  Een versie voor tablets. Ruimer van opzet dan de mobiele site. Wel een traditionele lineaire layout. Daardoor ook goed geschikt voor mensen die op hun desktop een klassieke zoekmachine willen gebruiken.

Ilse is ook slimmer geworden en deze versie heet nu plus. ilse presenteert zoekresultaten uit een veelheid van relevante bronnen. ilse snapt dat Audi een automerk is en dat er in Amersfoort huizen te koop zijn. Door de juiste bronnen bij het zoekresultaat te zoeken hoeft de gebruiker dat niet meer te doen.
De homepage heeft ook een paar belangrijke nieuwe functies gekregen. Je meest gebruikte links kan je nu handig in een 9x9 blokje onderbrengen. Veel gebruikte links zitten er al in en aanpassen is heel simpel, je hoeft niet eens een URL in te voeren. Wat er nu en straks op TV is kun je ook in één oogopslag zien.

De homepage van Nederlandse zoekmachine Ilse.nl laat nu ook informatie zien die van Twitter komt.
Op de nieuwe homepage, sinds vandaag online, staan de meest geretweete links van de afgelopen 15 minuten. Ilse: ‘Bezoekers krijgen hierdoor een dynamisch beeld van wat er nu speelt op het Nederlandse deel van internet.’ Er staat ook een blok met ‘Actueel op Twitter’. Met random tweets.
Plus is een update van de versie van de uitgebreide ilse.nl site voor de desktop zoals die nu een jaar online is.
Ilse meldt verder dat in volgende versies ‘de integratie met sociale media nog nauwer zal worden’.


Het eerste url van Google was in 1997  "http://google.stanford.edu"
Google begon in 1996 als een onderzoeksproject van Larry Page en Sergey Brin beide waren studenten aan de Stanford University.
Op 15 september 1997 werd het webadres www.google.com vastgelegd.
Sinds 2002 is er een Nederlandse versie van Google. 

Google 

Google begon in 1996 als een onderzoeksproject van Larry Page en Sergey Brin beide waren  studenten aan de Stanford University.  De zoekmachine gebruikt de website van Stanford met het domein google.stanford.edu of http://z .stanford.edu Het domein www.google.com werd geregistreerd op 15 september 1997. Hoewel Google officieel opgericht is op 4 september 1998 wordt de verjaardag al jaren door het bedrijf gevierd op 27 september met bijzondere "doodles" de bekende Google banners. Google gaf over deze datums ooit de simpele verklaring: "We vieren onze verjaardag als de mensen trek hebben in taart".

Zowel Brin en Page waren tegen het gebruik van reclame pop-ups in een zoekmachine, of een "reclame gefinancierd zoekmachines" . Ze veranderden in 1998 van gedachten  en lieten vanaf toen eenvoudige tekstadvertenties toe.

Tegen het einde van 1998 had Google een index van ongeveer 60 miljoen pagina's.
foto's start Google:  https://www.google.com/doodles/googles-17th-birthday
bron: https://en.wikipedia.org/wiki/History_of_Google
Lees https://www.businessinsider.nl/van-studentenkamer-tot-mondiale-techreus-de-geschiedenis-van-google-19-fotos/

Ter vergelijking in tijdschrift Webkompas stond in 1999 een overzichtlijstje van "aantal sites in databases". Ilse is relatief klein maar ook Google is internationaal nog een kleine speler. 
 1 miljoen Zoek.nl
 2 miljoen ilse.nl
7,5 miljoen  Vindex.nl

50 miljoen Lycos.com
75 miljoen Infoseel.go.com
85 miljoen Google.com
110 hotbot.com
150 miljoen excite.com
190 miljoen northernlight.com
250 miljoen altavista.com
300 miljoen altheweb.com

[Uiteindelijk heeft Google alle honderden zoekmachines verslagen en is Google marktleider zoeken. De vraag is of zoeken de komende jaren een vraag blijft op internet, in het aanbieden van diensten is Google ook goed maar Facebook heeft in hun gesloten internet ook een markt ontdekt. JW] 

Hoe men over Google dacht herfst 2000, beschrijft het nieuwe tijdschrift Webgids van Computer idee. Het blad roept ook Google uit tot "Beste site", zie afbeelding hierboven.
"Aan de poten van zoeksites die in de begindagen van het Internet furore maakten, wordt steeds steviger gezaagd. Machines als Altavista, Yahoo, Lycos en Excite zoeken nog steeds als de beste, maar leggen zich uit veiligheidsoverwegingen ook steeds meer toe op hun lucratieve rol als web-portaal. Een nieuwe generatie 'slimme' zoeksystemen probeert het gat-in-de-markt te vullen. Google is daar één van en niet de minste. De kracht van Google zit hem vooral in de snelheid en de brute zoekkracht. Alle reclame is weggelaten, alle links naar andere sites en diensten ook. Volgens de makers is Google ongeveer twintig procent sneller dan bijvoorbeeld Altavista omdat er geen reclameboodschappen zijn opgenomen en er verder ook geen andere remmende plaatjes, trucs, scripts etc. etc., zijn toegevoegd. Resultaten worden in overzichtelijke categorieën gepresenteerd. Probeer maar eens. Geen opstoppingen bij Google. Geen reclame, scriptjes, plaatjes en andere remmende ingrediënten. Alleen zoeken en dat doet Google als de beste. "
Google kreeg 5 sterren, Ilse en Vindex 4 

DHP

De Dutch Home Page (afgekort DHP) was de eerste Nederlandse Directory website en werd opgericht in november 1993 door de Eindhovense studenten Heini Withagen en Mark Overmeer. Bijzonder was interactieve grafische kaart van Nederland, waar je op kon klikken en op die manier naar een site kon gaan. Grafisch hoogstandje in  het prille internet.  Toen het project startte 1993 waren er naar verluidt nog maar 9 Nederlandse sites. DHP was de 10de website van Nederland.  In  maart 1996 waren er in Nederland 951 sites die groeide uit naar 3346 websites  op 1 februari 1997.  Een jaar later, mei 1998, had had Nederland 11,000 websites. 
Eindhoven had in 1996 zo'n 91 sites. 
De Dutch Home Page draaide in eerste instantie op de site van de TU/e (De Technische Universiteit Eindhoven) op het url: www.eeb.ele.tue.nl/dhp/index.html. Het domein dhp.nl werd geregistreerd 10 juli 1996.  

In 1995 worden Heini Withagen en Mark Overmeer door NLUUG (Nederlandse Vereniging voor Open Systemen en Open Standaarden) bekroond voor hun paper over het bijhouden van de Dutch Home Page. Ze werden rijkelijk beloofd met een boekenbon.

De site bevatte sinds 1997 een eenvoudige zoekmachine waarmee je in de directory kon zoeken. Je kon zelfs zoeken naar alleen de titel van een site (kort zoeken), of ook in de korte omschrijvingen (lang zoeken) zoals die in DHP opgenomen waren. Je kunt dit vergelijken met de eerste versies van Yahoo! waarmee je ook in de Yahoo! directory kon zoeken.
DHP is in 1998 verkocht aan de uitgever Wegener.  Deze bouwde DHP om naar de zoekmachine Track.

search.nl

April 1996 ziet Search.nl het licht. Met de nieuwe zoekmachine kan de hele Internet gemeenschap zoeken naar Nederlandse websites. Anders dan bij de meeste zoekmachines hoeft de gebruiker bij search.nl niet de precieze zoekterm op te geven. Maakt de gebruiker per ongeluk een schrijffout of twijfelt men over een naam, dan is er niks aan de hand. Search.nl kijkt niet zo nauw en komt met treffers waar andere zoekmachines al lang zijn afgehaakt. Iets dat Google pas jaren later ook gaat toepassen.

De kracht van Search.nl zit 'm verder in de omschrijving van elke treffer. Omdat de context wordt gegeven, kan de gebruiker beter de juistheid van de treffer beoordelen.
Men kon bijvoorbeeld zoeken op 'to be or not to be' en het systeem geeft een link naar Shakespeare's klassieker. Heel  bijzonder in die prille internet tijd. De techniek was gebaseerd op NexTrieve.web-zoektechniek van Kim Hendrikse. Het systeem hanteert een fouttolerantie en garandeert dat reeds bij de eerste zoekpoging de meest in aanmerking komende treffers teruggegeven worden. Kim Hendrikse en diens partner Willemijn Kivits ontwikkelde deze techniek bij hun bedrijf Nexial Systems.  De vraag "Waarom hun vooruitstrevende techniek  niet meer succes heeft gehad?
In 1999 wordt Search.nl door het tijdschrift Computable nog uitgeroepen tot de best scorende Nederlandse zoekmachine. De nummer 1 en 2 waren de Amerikaanse zoekmachines Altavista en Hotbot. Search.nl zou wereldwijd het beste scoren in de test. Kritiek op Search.nl was onder andere het ontbreken van de redundatiecheck. Sommige resultaten werden dubbel getoond in de resultatenpagina. 
In 2001 komt Search.nl met een update van de zoekmachine. De zoekmachine NexTrieve wordt sneller, de database is vernieuwd, het is mogelijk om zowel fuzzy als exact te zoeken en de mogelijkheden bij het adverteren zijn uitgebreid. Door de vernieuwde technologie is de snelheid waarmee de resultaten gevonden worden sterk verhoogd. Helaas zorgde de internetzeepbel, internetbubble of dot-com bubble in 2000 dat investeerders minder belangstelling kregen voor internet startups. Investeringen die in search-project afgesproken waren,  zijn niet  nagekomen. Een jurdische strijd over eigendom, software en kennis zorgde ervoor dat het gehele project in 2003 stopte. Een mooi (Nederlands) project is echter, zoals Ilse, door Google  overvleugeld. Google kreeg in 2001 een steeds groter bereik en de locale zoekmachines werden overbodig. Het internet was internationaal geworden. Google ging weer lokaal en was in 2002 in het Nederlands raadpleegbaar. Hierna was er eigenlijk geen ruimte meer voor publieke zoekmachine, anders dan Google.


Zoek.nl

In 1996 startte ook www.zoek.nl. Een zoekmachine met rubrieken die zich alleen op Nederlandse sites richtte. Ze kende in 1996 zo'n 30 rubrieken en in dat jaar werden "Aktueel, Financieel, Sport en Zakelijk" toegevoegd. De rubriek sex was te vinden in toepasselijke "cindy" advertentie. Zelf omschreven ze toendertijd hun website: "Zoeken op Internet is nu makkelijker dan ooit! Geen zoekresultaten uit Tokio of San Francisco. U wilt alleen informatie waar u in Nederland wat aan heeft. Daarom is er nu Zoek, de zoekmachine voor de Nederlandse Internetgebruiker. Typ simpelweg hieronder het onderwerp in waar u meer van wilt weten. U kunt op meerdere onderwerpen zoeken door de trefwoorden te scheiden door spaties."  
InnoMedia heeft de website in 2008 overgenomen en heeft er in 2018 een product zoekmachine van gemaakt, dat wil zeggen online prijsverlijker.  "Zoek.nl verzameld nu het aanbod van 1479 winkels en maakt het totale aanbod van  ruim 24 miljoen producten eenvoudig doorzoekbaar. Door je inzicht te geven in de verschillen tussen producten, prijzen en winkels hopen we het makkelijker voor je te maken om een aankoopbeslissing te nemen. "
Of "zoek" gevonden gaat worden is over een paar jaar te bepalen.

Dagblad De Stem van 21 september 1996 omschrijft ilseals : "is een zeer uitgebreide index. Niet alleen die het World Wide Web zelf, maar via ilse kunnen ook nog tienduizenden E-mail-adressen opgezocht worden. Verder worden alle berichten uit alle Nederlandse Usenet-groepen van de laatste zeven dagen opgeslagen en is de inhoud van een groot aantal Nederlandse FTP-sites op te vragen via Ilse." [ De vraag is  of deze journalist  en de lezers van deze krant snapte wat usenet-groepen zijn en wat met FTP bedoeld wordt. Deze diensten zijn ook later niet meer aanwezig bij ilse.  JdW] De krant schrijft verder: "Ilse lijkt zeker een aanwinst te zijn voor wie iets zoekt in Nederland."  De redactie van de krant  gingen ilse testen en ze vonden het een "bliksemsnel programma "  Verder vermelden ze dat ilse zo'n 20.000  raadplegingen per dag kreeg in september 1996.  
Mooie vooruitzichten voor ilse in het najaar van 1996, niet wetend dat Google's oprichters op dat moment ook gingen nadenken hoe een zoekmachine op te ontwikkelen, door hun achterstand leerde Google om niet te veel ballast in hun zoekmachine te stoppen.

2006
Voorheen heeft ilse.nl na een mislukte eigen poging een platform te realiseren (2002) samengewerkt met Qualigo (2003-2004), en Yahoo/Overture (2004-2006). Met de hernieuwde focus op ilse.nl als zoekdienst hebben we ook de sponsorlinks weer onder de loep genomen en besloten om verder te gaan met Google.

Vandaag [22mei 2006] zijn we live gegaan met de nieuwe partner voor de sponsorlinks: Google.
Let op: de naam Google roept direct de associatie met de zoekmachine op, maar op het gebied van websearch werken we niet samen met Google.
ilse.nl heeft haar eigen zoekmachine en zal eigen zoekresultaten blijven tonen.
Meer over ilse in de wayback archieven zoek op: http://ilse.web-log.nl

Ilse in 2017, zie bovenstaande schermafdruk van 16 juli 2017.
Het zoeken van de huidige ilse is deels gebasseerd op afgeschermde Google.com  http://startgoogle.startpagina.nl/. Persoonlijk vind ik dit geen goede keus, wie een keer met Google zoekt,  merkt wat ilse.nl allemaal heeft afschermd.  Het enige voordeel is dat je geen Google advertenties ziet. Daarom zal de directe doorsturing naar nu.nl  en andere Sanoma diensten wel volledig werken. Bezoekers krijgen dan de advertenties van Sanoma Media voorgeschoteld.  Eigenlijk is ilse na 2001 blijven zoeken naar een goede vorm en het aanbieden van diensten.  Voor het zoekportaal ilse is die vernieuwing eigenlijk niet gevonden. Ze zijn te lang alleen een Nederlandse zoekdienst willen zijn, vergelijkbaar  met een Nederlandstalig radio- of TV zender.  Een selectie publiek vind het prachtig maar groot deel van de Nederlanders is internationaler. De huidige site is eigenlijk een "statische" oplossing voor de naamsbekendheid van ilse .


Ilse.nl ( https://www.startpagina.nl/ilse) op 24 augustus  2018 met veel links naar nu.nl