Eindhovensdagblad.nl

Het Eindhovensch dagblad  ging op 31 december 1994 als de eerste Nederlandse krant online.  Een experiment en een zoektocht naar een online verdienmodel in de wereld van gratis nieuws .  De online krant vernieuwd nog steeds.

ED en DSE

Jan van de Ven was de nestor van ED Online. Hij ontwikkelde zelf een cms en zorgde ervoor dat elke dag de krant online stond. "Het eerste ED-online verscheen op 31 december 1994 bij de start van de Digitale Stad Eindhoven (DSE).  
RedacteurJan van de Ven was door Egbert Jan Sol, voorzitter DSE gevraagd: "of wij het niet leuk zouden vinden om onze krant te presenteren in de kiosk van de DSE ". Het Eindhovens Dagblad  in die virtuele kiosk was wel een leuke trekker, vonden de oprichters van de DSE .

Op 27 december 1996. ter gelegenheid van het twee-jarig bestaan van DSE  is Jan van de Ven ereburger van de DSE geworden.

Bronnen voor deze pagina
www.ed.nl
https://web.archive.org
www.dse.nl


ED-online pionier Jan van de Ven

Woensdag 31 december 1994 ging het Eindhovens Dagblad als eerste krant van Nederland online. Initiatiefnemer was Jan van de Ven, destijds economieredacteur en schrijver over ict: „De beslissing om de eerste artikelen bij DSE (Digitale Stad Eindhoven) op internet te zetten zijn pas op 30 december 1994 genomen. Joep van der Hart, nog maar net hoofdredacteur van het ED, gaf groen licht. ‘Misschien wel leuk. Vraag eens of we dat vaker kunnen doen.’ Achteraf vraag ik me af of wij beiden wel wisten waaraan we begonnen.”
Van de Ven: "We moesten als krant nog ongeveer alles zelf uitvinden met een team van anderhalve man en een paardenkop. De eerste artikelen werden door mensen van de DSE in HTML-gecodeerd. Het zag er allemaal een beetje als teletekst uit. Er was wel redelijk snel een logo ED-Online, maar dat moesten we dan zelf in elkaar pielen. Nee, het was onontgonnen terrein. Om niet afhankelijk te zijn van mensen van buiten de journalistieke organisatie, heb ik me toen snel HTML eigen gemaakt en geleerd hoe ik zelf de artikelen online kon krijgen. Dat was toch ook wel een hoop gedoe. En na verloop van tijd ontstond de behoefte om te gaan automatiseren. Ik heb toen een aantal conversieprogramma's gemaakt die het werk aanzienlijk verlichtten, maar het zou pas echt leuk worden als we die programma's zouden kunnen perfectioneren en koppelen aan de database net als die artikelen in de krant. 

In 2000 werd internet een zaak van mannen met pakken en stropdassen

 Een van de IT'ers van de VNU-dagbladengroep (waartoe het ED toen nog behoorde) zorgde voor een koppeling van de systemen. Toen ik hem vroeg hoe we de zaak beter konden laten lopen, zei hij: dan schrijf je toch zelf een database-applicatie in Visual Basics for Applications. Ik had er zelfs nog niet van gehoord, maar ik ben met vallen en opslaan aan de slag gegaan. Hoe lang het heeft geduurd, weet ik niet, maar op een gegeven moment was die koppeling af  en een tijd lang stond elke dag om 07.00 uur het gehele Eindhovens Dagblad ook online. Helemaal automatisch. Met crosslinks tussen artikelen. Gerubriceerd naar editie. De foto's - die kwamen pas na verloop van tijd - moesten toen nog wel met veel gedoe online worden gezet."
Van de Ven gaat verder: "Internet heeft heel lang een groot stuk van m'n leven gevuld. Ik heb nachtenlang zitten programmeren. Met heel veel trial and error. Daar waren ze thuis niet altijd even gelukkig mee.

Rond het jaar 2000 heeft Jan van de Ven de handdoek in de ring gegooid toen de krant op internet een zaak werd van mannen met pakken en stropdassen. Managers. En ik was geen manager. Ik stond met m'n poten in de klei. Nog steeds steek ik tijd in internet, maar nu is het voor mij slechts een communicatiemiddel en een platform voor mijn fotografische werk."

Voorjaar 1997 kreeg het Eindhovensdagblad een eigen website en verwees de DSE door naar www.eindhovensdagblad.nl. Opvallend is dat de Bredase krant De stem ook onderdak had bij de Digitale Stad Eindhoven. Screenshot  DSE vervlogpagina op 19 april 1997

3 maart 1997 ed.nl

Voorjaar 1997 kreeg ED-online een eigen internet server. Op 11 maart 1997 is het url www.eindhovensdagblad.nl vastgelegd en een paar dagen eerder, op 3 maart 1997,  is het internetadres www.ed.nl geregistreerd. Voor die tijd was de krant bereikbaar op http://dse.nl/ed 

Juni 1998

Zie hierboven de schermafdruk van online editie van het Eindhovensdagblad op 30 juni 1998, met kleine advertentieblokjes. Persoonlijk online adverteren was in die jaren nog niet mogelijk.
Hans Vermeeren, online redacteur 2001 -2003 zegt hierover dat adverteerders  de eerste jaren "bijzonder huiverig stonden tegenover online adverteren."

Eindhovens dagblad de eerste 

De voorsprong die het Eindhovens dagblad had met als eerste online te zijn op webadres: dse.nl/ed, is door andere kranten snel ingehaald , die met hun eigen url rechtstreeks bereikbaar waren.
NRC.nl is vastgelegd op  9 februari 1994
Trouw.nl is 8 augustus 1994 vastgelegd
(De NRC gebruikte hun url vanaf 5-9-1994 alleen om via  " Elektronische brievenbus" , email dus bereikbaar te zijn.
Trouw.nl is pas in 1998 (?) met een eigen website gekomen)

Volkskrant.nl is 15 maart 1995 vastgelegd
AD.nl op 2 oktober 1995
Telegraaf is geregistreerd op 18 december 1995
Parool startte op 3 december 1996 
Op 11 maart 1997 is het url www.eindhovensdagblad.nl vastgelegd.

Twitter @ED_Regio

De eerste tweet van het ED ging over "herrie op het Stadhuisplein"
Met de Twitter dienst kunnen gebruikers via de computer of smartphone korte berichtjes van maximaal 140 tekens publiceren. De Amerikaanse sociaal netwerksite Twitter werd op 21 maart 2006 opgericht en werd in juli dat jaar voor het publiek beschikbaar. In maart 2009 startte het ED met Twitter, via @ED_Regio werden de eerste ED-tweets over nieuws uit Zuidoost-Brabant de wereld ingestuurd. Het account wordt 2004 door meer dan 17.000 mensen gevolgd. Een overzicht van alle ED-twitteraccounts is te vinden op ed.nl/twitter.
Juli 2017 staat de stand op 146.728 Tweets, De krant zelf volgt 5.547 accounts en zo'n 44.691 mensen volgen  het twitter account van het Eindhovensdagblad.

Instagram

Bovenstaande foto plaatste de redactie van het ED  op 26 september 2014 als eerste op Instagram,  latere foto's waren wel meer in de lijn zoals Instagram bedoeld is.
Instagram: is een app om digitale foto’s en video’s uit te wisselen via mobiele apparaten. Instagram is opgericht op 6 oktober 2010. In april 2012 kocht Facebook Instagram met zijn 12 personeelsleden op voor rond de $1 miljard in contanten en aandelen. Instagram heeft 2016/2017 wereldwijd 600 miljoen maandelijks actieve gebruikers. Het ED plaatst bijzondere en mooie foto’s uit Zuidoost-Brabant op het Instagram-account.
In juli 2017 zijn er zo'n 878 foto's en berichten geplaatst en zijn er 4.562 volgers en de krant zelf volgt 459 personen.

Facebook

De redactie van het ED startte in september 2010 met een eigen Facebook-pagina. Op 6 maart 2012 had de pagina van het ED 1000 ‘vind ik leuks’, in december 2014 was dit aantal opgelopen naar ruim 18.000. De redactie van het ED besteedt op Facebook voornamelijk aandacht aan belangrijk en opmerkelijk nieuws uit Zuidoost-Brabant.
Welk bericht van het ED viel op Facebook het meeste op? Dat was het verhaal van de Eindhovense familie die voortaan drie verjaardagen viert op 11-11. Meer dan 24.000 mensen klikten bij deze post op ‘vind ik leuk’.
In juli 2017 waren er 59.533  volgers en ‘vind ik leuk’ is uitgegroeid tot 61.065 "likes"
De stadsredactie van het ED heeft overigens een eigen Facebook-pagina, waar een kijkje achter de schermen wordt geboden bij het reilen en zeilen van de redactie. Deze pagina heeft inmiddels ruim 1100 likes.

YouTube EDtv kanaal 

EDtv zit op YouTube sinds 18 december 2006.  Google  heeft YoTube overgenomen  op 14 november 2006 en een maand later was het ED ookactief op dit platform. Voordeel was waarschijnlijk dat ze zelf al gestart waren met online-video's in oktober 2005. Het werd mooi omschreven als:  "internettelevisie van het Eindhovens Dagblad". Publiek moest nog wennen aan bewegende beeld van een krant.
In 2014 was de best bekeken video op het EDtv-kanaal, op YouTube,  de  limousine die ‘in tweeën is gebroken’ in het centrum van Eindhoven. Ruim  een miljoen kijkers. 
In 2017 is dat het filmpje over:  "Massa-vaccinatie tegen Mexicaanse griep. Ruim vijf miljoen mensen hebben dit filmpje gezien. Andere toppers zijn video-items over "Exclusive look inside Noah's Ark" en Mega Mindy, K3 en de verrichtingen van het Nederlands elftal. In totaal zijn de items van EDtv ruim 34 miljoen keer bekeken op YouTube. Het 

In 2014 had  het EDtv-kanaal zelf heeft meer dan 5000 abonnees in augustus 2017 is dit gestegen naar ruim 11.700 volgers. In totaal zijn alle filmpjes zo'n 51 miljoen keer bekeken. Het eerste filmpje was de ontruiming van het kampje van Piet Pfaff op 18 dec. 2006 en zijn gezin aan de Quinten Matsyslaan in Eindhoven.

Op 11 maart 2000  was EDTV.nl al geregistreerd .

Schermafdruk 31-12-2014: De website van het Eindhovens Dagblad heeft in 2014 een flinke groei doorgemaakt. Bezoekers bekeken in het afgelopen jaar 114 miljoen pagina's: een stijging van 25 procent ten opzichte van 2013. Ook het aantal bezoekers steeg met 19 procent substantieel.

ed.nl 2 augustus 2017 (klein deel van online aanbod)

De huidige website van het ED  bevat een veelheid van tientallen pagina's, sub-onderdelen  en extra's sites. 
Extra submenu met: ED Club,   Extra Familieberichten,   Vacaturebank (aparte site),  Klantenservice,   Webwinkel en Digitale krant
De regio bestaat uit: Eindhoven, Helmond,  Best e.o., Cranendonck e.o.,  Deurne e.o., Geldrop e.o., Gemert e.o., Kempen, Valkenswaard e.o., Veldhoven en Brabant
Algemeen bestaat uit de pagina's : Binnenland, Buitenland, Politiek, Economie, Show, Gezond, Bizar, Wetenschap, Auto, Digitaal, Lifestyle en Reizen.
Sport bestaat uit: PSV, FC Eindhoven, Helmond Sport, Amateurvoetbal, Nederlands voetbal, Buitenlands voetbal, Transfertalk, Sport regio, Formule 1, Hockey, Offside, Schaatsen, Vrouwenvoetbal, Wielrennen, Zaalvoetbal, Andere sporten, Champions League & Europa League

Hieronder de krant is ook als app te  benaderen op Google Play voor Android en Appe Store voor IOS. Daarnaast biedt men RSS-feet aan, nieuwsbrieven en rrn vollrdige digitale krant voor abonnees. Al deze diensten (incl. Twitter, Facebook Instgram en YouTube) zouden zo'n 25 jaar geleden ondenkbaar zijn. Hoe zit de krant er over 25 jaar uit?