Hieronder de 111 iconen die terug gebracht
zijn naar 100 iconen in de poster, uiteindelijk blijven er
maar 20 iconen over. Periode tot 1800 'De
oude tijd': Welke drie iconen?
1 Zandruggen en stroompjes - het
ontstaan van Eindhoven (ca. 850) op een langwerpige zandrug,
omringd door de beekdalen van Gender, Tongelreep en Dommel.Zandruggen en stroompjes (ontstaansgeschiedenis Eindhoven,
de zandruggen zijn nog zichtbaar)
2 Grafheuvels (als overblijfsel van het tijdperk van jagers
en verzamelaars)
3 Heide en schapen (middelen van bestaan, de
boerensamenleving)
4 (Heerlijke) Watermolens (14e eeuw en later, waren
karakteristiek voor stroomgebied Dommel)
5 Stadsrechten - verleend in 1232 door
het Hertogdom Brabant, in kopie bewaard gebleven
6 Eindhoven als vestingstad - de stad
als onderdeel van een betwist grens- en buffergebied.
7 Stadsbranden - vooral die van 1486 en
1554, die de stad in de as legden; de eerste door Gelderse
troepen, de tweede bij een stadsbrand.
8 Kasteel van Eindhoven - een groot,
versterkt huis dat van 1420 tot 1676 op de plek stond waar
zich nu Ravensdonck bevindt.
9 Marcus (de Middeleeuwse mens)
10 Pelgrimsinsignes ((volks)religie)
11 Boek Florarium Temporum (kloosters, boekerij,
kennisoverdracht)
12 Klooster Mariënhage (15e eeuw, religie)
13 Reliekhouder Rutgerus van Schijndel (1571, beeldenstorm,
religie)
14 Herman Hollanders (17e eeuw, organist en componist)
15 Constant van Renesse (17e eeuw, leerling Rembrandt was
tekenaar, etser en rentmeester)
16 Kunstverzamelaar Jan de Bakere (koordeken uit 17e eeuw
met grote kunstcollectie)
17 Kerkhof Marconilaan (vanaf 1748, dagelijks leven)
18 Joodse gemeente - opgericht in 1748.
In 1889 al zes procent uitmakend van de Eindhovense
bevolking.
19 Stadsgezichten Van Ostade (eind 18e eeuw)
20 Lakenloodjes (gildesysteem, economie, middelen van
bestaan)
Periode 1800 — 1850 'De weerbarstige tijd': Welke twee
iconen?
21 Sociëteit Concordia
22 Jan van Hooff
23 Medicus Aertnijs (1798-1860) als voorbeeld voor de
gezondheidszorg in Eindhoven
24 Eindhoven zetel arrondissementsrechtbank
25 De klok van Van Bussel en de opkomst van ambachtslieden
26 Aanleg van de straatwegen naar noord en zuid (1818)
27 De stoommachine van Smits en Zn (1819)
28 Aardappelziektes en andere rampen (ca. 1840)
29 Het Eindhovens Kanaal (1846)
30 Eindhovens omvang als probleem
Periode 1850 -1890 'De industriële revolutie': Welke drie
iconen?
31 Nieuwe textielfabrieken
32 Vestiging Mignot & De Block (1855)
33 Kinderarbeid als groot kwaad
34 De kostschool van Hermanus Boex
35 Woninginterieur Eindhovense thuiswever
36 Fabrikantenvilla aan de Stratumsedijk
37 Stadsverlichting in Eindhoven (1857)
38 De Meierijsche Courant (1857)
39 Apollo's Lust en andere cultuur
40 Handboogschieten
41 Aansluiting op het Zuiderspoor (1866)
42 Joseph Elias als linnenpionier
43 De nieuwe Catharinakerk (1867)
44 Eindhoven als lichtstad, de luciferfabriek van Mennen &
Keunen (1870)
45 De `vreemdeling' als Eindhovens fabrikant
46 Het Eindhovensch Mannenkoor en de concertzaal (1880)
47 Kerkelijke kunst (o.a. Atelier Kusters aan de Geldropse
weg, Eindhoven was een centrum voor de kerkelijke
kunstnijverheid)
48 Restauratie Mariënhage en de terugkeer van de Augustijnen
(1890)
Periode 1890 — 1920 `Turbulentie en transitie': Welke drie
iconen?
49 De vestiging van Philips (1891)
50 De vereniging 'Eindhoven Vooruit'
51 Rooymans en de coöperatie `De Eendracht'
52 Anton Philips als business tycoon
53 De HBS-kwestie (1909)
54 Philips en de vakbeweging
55 De bouw van Philipsdorp (1910)
56 Katholiek Leven en de cultuur (1905)
57 Het Nat.Lab als symbool van research (1914)
Periode 1920-1970 De 'company town': Welke drie iconen?
58 Eindelijk Groot-Eindhoven (1920)
59 De Philips Lichttoren en de grote sprong voorwaarts
60 Strijp S en Eindhoven als company town
61 Het Philips-De Jong Park (1921)
62 De Philipsradio en andere producten in de jaren twintig
(Radiomonument)
63 Drents Dorp en de grote gezinnen
64 DAF meldt zich (1928)
65 Henri van Abbe en de sigaren
66 Het Eindhovens Dagblad (1911)
67 Eindhoven als agrarisch centrum (foto 1917)
68 Muziekinstrumentenfabriek Schenkelaars (jaren 20,
plaquette en/of instrumenten)
69 Het Chicago-theater en de zedenverwildering
70 Eindhoven als multi-culti avant la lettre
71 Den Elzent, het Stadswandelpark en andere aspecten van de
stedenbouwkundige groei
72 De economische crisis in Eindhoven
73 Massa-ontslag bij Philips (1932)
74 Rechtse en linkse reactie op de crisis
75 Het Van Abbemuseum en andere particuliere kunstcollecties
(1936)
76 Vliegveld Welschap en de werkverruiming
77 De aanleg van het hoogspoor (1952)
78 Hub van Doorne en de variomatic
79 Philips en de televisie (1957)
80 De oprichting van de Technische Hogeschool (1956)
81 Spaanse import als helper in de nood
82 Het Evoluon, als Philipssymbool (1966)
83 De Bijenkorf en het nieuwe centrum (1970)
Periode 1940 — 1945 'De Tweede Wereldoorlog': Welke twee
iconen?
84. Eindhoven
en de meidagen van 1940 - de inval
door de Duitsers, die daarbij soms
Eindhovense stadskaartjes gebruikten
van nog vóór de Eerste Wereldoorlog.
Bommen - het tweede Engelse
bombardement van 30 maart 1943
bracht flinke schade toe aan het
Philipscomplex, meer dan de 'Sinterklaas-bommen'
van een half jaar eerder
85 De Nieuwe Orde in vele gedaanten
87 Jodenvervolging in Eindhoven
88 Het bombardement van 6 december 1942
89 De Meistakingen van 1943 en ander verzet
90 Operatie Marketgarden en de bevrijding van Eindhoven (18
september 1944)
91 Een laatste bombardement en de balans (1945)
92 De naoorlogse wederopbouw (1948)
Periode 1970 - heden 'Op zoek naar een nieuwe identiteit':
Welke twee iconen?
93 De Rode Jeugd slaat toe (1971)
94 Het einde van de verzuiling
95 Turken en Marokkanen als versterking van de Eindhovense
economie
96 Het Catharinaziekenhuis en andere gezondheidszorg
97 Grenzen aan de groei; een andere economische structuur in
Eindhoven
98 De groei van de stad, nieuwe wijken her en der
99 Eindhoven sportstad
100 Diverse kunstkringen en nieuwe culturele initiatieven
101 Philips begint de grote terugtocht (1980)
102 Het Stratumseind als vermaakscentrum
103 PSV en de Europa Cup
104 DAF failliet en doorstart
105 Kruisstraat als multicultureel icoon
106 De wijde wereld vanaf Welschap
107 De Witte Dame als symbool van een vernieuwd centrum
108 De slag om de Van Abbe-nieuwbouw
Toekomst: Welke twee iconen?
109 Brainport: Eindhoven technologie en designstad
110 De High Tech-campus en het nieuwe Philips
111 Globalisering en de gevolgen voor Eindhoven
|
Wat moet iedere Eindhovenaar van Eindhoven weten?
De CANON VAN EINDHOVEN is een van de
activiteiten van de commissie’ De Negende’,
die door het college van burgemeester en
wethouders in 2007 is ingesteld. Opdracht
van deze commissie: zichtbaar maken van
de historische wortels van het moderne
Eindhoven en het aanwijzen van sporen in
de stad van haar cultuurhistorie. De commissie
heeft vervolgens voorgesteld,
de historie van de stad door middel van een
stimulerende regie en in samenspraak met
de Eindhovenaren leesbaar en vooral ook
beleefbaar te maken.
De CANON VAN EINDHOVEN moet de
geschiedenis van de stad vertellen in een
twintigtal ’iconen’: twintig aansprekende
en betekenisvolle objecten. Zo’n icoon is
bijvoorbeeld het Eindhovens kanaal uit
1846. Daarin verschijnt een burgerij die
aan het begin van de 19e eeuw tegen de
verdrukking in de durf had om op eigen
initiatief de infrastructuur te verbeteren.
Dat betekende het einde van een lange
periode van stagnatie en het begin van de
explosieve industrialisatie van Eindhoven.
Het verhaal vertelt verder dat het kanaal
tenslotte zijn oorspronkelijke functie
verloor en vandaag van belang is voor
recreatie, natuurontwikkeling en als
historisch erfgoed. Hiermee contrasteert
een veelbetekenende icoon als de
Catharinakerk: imposant verhaal in steen,
midden in de stad, van de historische
ontwikkeling van de stedelijke gemeenschap,
de katholieke emancipatie,
de verzuiling, maar ook uitroepteken in de
culturele en spirituele crisis van vandaag.
Waarom moeten Eindhovenaren dit
allemaal weten? Om de stad wat meer van
dichtbij te leren kennen: haar genetisch
materiaal, haar karakter en haar potentie,
om te weten waar je woont en werkt,
om zo wat meer te weten van jezelf.
De commissie heeft een lijst opgesteld van
honderd iconen. Deze lijst wordt vooraf aan
de deelnemers aan het Catharina Debat
uitgereikt. Uit deze lijst moeten twintig
iconen geselecteerd worden. Het Catharina
Debat op 26 februari 2008 past in deze opzet.
Uw deelname aan het debat, uw vragen en
voorstellen zijn voor de samenstelling van
de Eindhovense CANON van groot belang.
Prof. dr. Harry Lintsen, techniekhistoricus
aan de Technische Universiteit Eindhoven
en lid van de commissie ’De Negende’, zal
een inleiding geven over de achtergronden
van de CANON.
Hij stelt vragen als: ’heeft Eindhoven zijn
geschiedenis verwaarloosd?’ en ’welk historisch
verhaal moet van Eindhoven verteld
worden?’
Hij verwacht van u als burgers van de stad
een gemotiveerde en creatieve bijdrage in
het selecteren van de twintig belangrijkste
iconen van Eindhoven.
|